Blogi

2.3.2017 - 12:00

Digioppia ikä kaikki – myös senioreille

Kun ikää tulee, saattaa pienikin muutos digitaalisessa palvelussa tuntua suurelta. Käyttöjärjestelmän päivitys voikin olla seniorikäyttäjälle tekemätön paikka.

”Esimerkiksi jos jokin nappi vaihtaa paikkaa tai muuttuu eri näköiseksi, on tilanne seniorille aivan toinen kuin nuoremmalle käyttäjälle. Tulee tunne, että ei enää osaa käyttää tuttua palvelua. Tämä pitäisi palveluiden suunnittelijoiden muistaa – ei siis muutoksia vain muutosten vuoksi. Ikääntyvillä käyttäjillä on nimittäin yksi pelko ylitse muiden – jos teen virheen, mitä sitten tapahtuu, meneekö jotain rikki?” Liisa Tiainen muistuttaa.

Tiainen vastaa Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf-toiminnasta, jossa koordinoidaan vanhuksille suunnattua, vapaaehtoisvoimin toteutettavaa valtakunnallista nettiopastusta. SeniorSurfin tavoitteena on varmistaa, että ikääntyvä väestö pärjää digitalisoituvassa maailmassa.

”Seniorit ovat kiinnostuneita ihan perusasioista, kuten tiedonhakemisesta. Tai siitä miten sähköpostia käytetään. Julkisissa palveluissa pitää usein liittää tiedostoja sähköpostin mukaan, tätäkään taitoa ei kaikilla ole”, Tiainen toteaa.

SeniorSurf lähtee käyttäjän tarpeista

”Jos on tullut hankittua vaikkapa uusi puhelin, on sitä opittava käyttämään. Toinen selkeä kokonaisuus on palveluiden, esimerkiksi Facebookin käyttäminen. Siinäkin monet tarvitsevat paljon apua päästäkseen alkuun. Viranomaispalvelut, Omakanta ja verkkopankit kuuluvat myös tähän kategoriaan – niiden käyttämiselle on olemassa tarve, mutta ikääntynyt ei välttämättä osaa niitä käyttää ilman ulkopuolista opastusta.”

Kanta-palveluun ikääntyneet käyttäjät ovat verrattain tyytyväisiä.

”Jonkin verran toivottu isompaa fonttia ja selkeitä nappeja, joilla tekstiä saa suurennettua. Lisäksi opastajat toivovat Kanta-demoversiota, jossa toimintoihin voisi tutustua ilman kenenkään henkilökohtaisia tietoja”, Liisa Tiainen kertoo.

Hyvät digipalvelut helpottavat seniorinkin elämää

Digitaalinen palvelu ei ole aikaan tai paikkaan sidottu ja sitä voi käyttää kaikkialla missä vain on nettiyhteys. Mutta Liisa Tiainen näkee myös ongelmia.

”Kaikilla ei ole mahdollisuutta, saati osaamista laitteiden ja nettiyhteyden hankkimiseen. Lisäksi laitteiden tekniikka vanhenee nopeasti”, Tiainen summaa vanhenevan käyttäjän haasteita. 

Eläkkeellä ei ole help deskiä

Usein ajatellaan, että vastikään eläköityneillä on hyvät valmiudet digitaalisten palveluiden käyttöön.

”Mutta eivät uudetkaan eläkeläiset kaikkea osaa, erityisesti jos ei ole työelämässä joutunut käyttämään digipalveluita. Usein töissä on ollut myös käytössä lähituki tai help desk. Eläkkeellä sitä ylellisyyttä ei enää ole”, Tiainen kertoo.

”Näen kuitenkin digitaalisen tulevaisuuden valoisana vanhusten kannalta. Käyttöympäristöt muuttuvat helpommiksi, mutta silti digin lisäksi pitää olla jokin muukin tapa tarjolla asioiden hoitamiseen”, Liisa Tiainen sanoo.

Tietoa Suomessa järjestettävästä maksuttomasta nettiopastuksesta löytyy SeniorSurf-toiminnan sivuilta.