Ekstranet

1. Miten hankitaan Katso-tunnisteet?          

2. Miten saan Ekstranet-roolin?                       

  • Lyhyesti:
  • Organisaation pääkäyttäjä
    • luo alitunnisteen Kanta Ekstranetiä käyttäville henkilöille
    • toimittaa alitunnisteen tiedot asettamansa salasanan kanssa alitunnisteen haltijalle, joka käy vahventamassa alitunnisteen Katso-tunnisteeksi
  • Mikäli Ekstranetiä käyttävällä henkilöllä on jo vahvennettu Katso-tunniste, pääkäyttäjä ei luo uutta alitunnistetta, vaan ainoastaan myöntää henkilölle Kanta Ekstranet-roolin.
  • Tarkemmat ohjeet osoitteesta www.kanta.fi > ammattilaisille > asiakkuus
  • Perusohjeet katso-tunnisteiden luomiseen osoitteesta www.yritys.tunnistus.fi

3. Miten ja miksi alitunniste vahvennetaan?                           

  • Alitunnisteen haltijan tulee vahvistaa saamansa alitunniste Katso-tunnisteeksi.
    • mene osoitteeseen yritys.tunnistus.fi ja valitse "Siirry palveluun"
    • valitse "Haluan vahventaa Katso-alitunnisteeni Katso-tunnisteeksi" Katso-palvelun päävalikosta.
  • Kirjaudu palveluun Katso-alitunnisteella. Tämän jälkeen käynnistyy ohjattu Katso-tunnisteen perustamistoiminto. Tätä varten tarvitset joko pankkitunnukset tai sähköisen henkilökortin.
  • Vaihtoehtoisesti voit tunnistautua verotoimistossa tunnisteen perustamisen jälkeen, jolloin Katso-tunnisteesi tulee voimaan vasta tunnistautumisen jälkeen.
  • Alitunniste ei toimi, ellei sitä vahvisteta.

4. Palvelu kysyy kertakäyttösalasanaa. Mikä se on?             

  • Kun pääkäyttäjä luo alitunnisteen, pitää se vahvistaa ennen käyttöönottoa. Tästä on kysymys, kun palvelu kysyy alitunnisteella kirjauduttaessa kertakäyttösalasanaa.
  • Vahvistaminen perustuu siihen, että palvelun käyttäjät voidaan tunnistaa henkilötasolle asti.

5. Mistä saa lisää kertakäyttösalasanoja?     

  • Osoitteesta www.yritys.tunnistus.fi on kohta "Haluan vahvistaa alitunnisteen". Täältä voitte tilata kertakäyttösalasanat.
  • Jatkossa, kun tilatut salasanat loppuvat, voitte tilata niitä lisää samasta osoitteesta kohdasta "Hallitse katso-tunnisteita".

6. Organisaation pääkäyttäjä ei tiedossa      

  • Katso-pääkäyttäjä/tai pääkäyttäjiä on olemassa, koska sekä Veron että Kelan kaikissa kunnille tarjoamissa sähköisissä palveluissa käytetään Katso-tunnistusta.
  • Pääkäyttäjää kannattaa kysellä verotusasioita hallinnoivalta taholta tai toisaalta Kelaan päivähoitoilmoituksia lähettävältä tai toimeentulotukia varten Kelan etuustietoja tarvitsevalta taholta.
  • Koska Katso-tunnistus perustuu y-tunnukseen, ensimmäinen pääkäyttäjä on aina organisaation puolesta nimenkirjoitusoikeuden omaava henkilö ja hän voi myöntää muitakin pääkäyttäjäoikeuksia.
  • Pääkäyttäjillä on tieto siitä, kuinka organisaatiossa tunnisteet myönnetään. He myös tuntevat tunnusten vahvistamiseen ja salasanoihin liittyvät käytännöt.

7. Salasana hukassa, vanhentunut tai lukossa                         

  • Jos Katso-salasanasi on hukassa tai vanhentunut, saat aktivoitua sen uudelleen näin:
  • Huomaa, että uusi salasanalista täytyy aktivoida hallinointisivustolla.
  • Jos Katso-salasanasi on lukossa, ne pitää avata joko itsepalvelulla (vaatii pankkitunnukset, HST-kortin tai mobiilivarmenteen) tai käynnin Verotoimistolla.
  • Itsepalveluna menee näin: Lukitun tunnisteen avaaminen: https://yritys.tunnistus.fi/main -> "Haluan avata lukitun tunnisteen tai saada unohtuneen tunnisteen käyttööni."

8. Mikä Ekstranet-rooli tarvitaan organisaation tietoturvan vuosiraportin tekemiseen?

  • Lomakkeen täyttämiseen vaaditaan tietosuojavastaavan rooli. Vuosittaisen organisaation tietoturvan vuosiraportin tekeminen on ajateltu tietosuojavastaavan tehtäväksi ja siksi lomake on myös sijoitettu tietosuoja-osioon.
  • Lomakkeen pääsee täyttämään myös pääkäyttäjän roolilla, jolla on pääsy tietosuoja-osioon.