Jos Kelaimeen kirjautuminen ei onnistu

Ohjeita Kelaimen kirjautumisongelmiin

Jos saat Kelain-palveluun kirjautuessasi esimerkiksi virheilmoituksen ”Sertifikaattia ei saatu kortinlukijalta” tai kirjautumisessa tapahtuu jokin muu virhe, seuraavat alla olevat toimenpiteet auttavat useimpiin Kelaimen kirjautumisen ongelmiin. Ohjeet on ohjeistettu yksinkertaisimmasta monimutkaisimpaan.

Testaa Kelaimen toiminta aina ennen seuraavan kohdan suorittamista. Joissain tapauksissa ongelma ratkeaa ohjeen ensimmäisen kohdan jälkeen, ja joissain tapauksissa vaaditaan koko ohjeen läpikäynti.

1. Varmennekortin ja kortinlukijan irrottaminen

  • Ota ammattikorttisi pois kortinlukijasta
  • Irrota kortinlukija koneesta
  • Laita kortinlukija takaisin kiinni, vaihda eri USB-porttiin. Tarkista, että kortinlukija on kunnolla kiinni koneessa.
  • Laita kortti lukijaan. Tarkista, että kortti on oikeinpäin lukijassa. Yritä kirjautua uudelleen Kelaimeen

2. Tarkista täyttääkö koneesi ja käyttämäsi selain Kelaimen tekniset vaatimukset
http://www.kanta.fi/fi/web/ammattilaisille/tekniset-vaatimukset

3. Kun olet tarkistanut kohdat 1 ja 2, siirry Windows- ja Mac-käyttäjille tehtyihin erillisiin ohjeisiin. Ohjeet löytyvät sivun oikeasta laidasta.

4. Mikäli ohjeesta ei ole apua, ota yhteys Kelan Tekniseen tukeen. Ongelman selvittämisen nopeuttamiseksi ota ennen yhteydenottoa ylös seuraavat asiat:

  1. Mikä on koneesi käyttöjärjestelmä ja sen versio?
  2. Mitä selaimia olet testannut ja mitkä niiden versiot ovat?
  3. Mikä versio kortinlukijasovelluksesta koneeseen on asennettuna?
  4. Saatko virheilmoituksen, minkä?
  5. Onko Kelain toiminut samassa koneessa aikaisemmin?

Kelan Tekninen tuki
sähköposti: tekninentuki@kanta.fi
puhelinnumero: 020 63 47787 (arkisin klo. 7-17)

Jos Kelaimeen kirjautuminen ei onnistu

Ohjeita Kelaimen kirjautumisongelmiin

Jos saat Kelain-palveluun kirjautuessasi esimerkiksi virheilmoituksen ”Sertifikaattia ei saatu kortinlukijalta” tai kirjautumisessa tapahtuu jokin muu virhe, seuraavat alla olevat toimenpiteet auttavat useimpiin Kelaimen kirjautumisen ongelmiin. Ohjeet on ohjeistettu yksinkertaisimmasta monimutkaisimpaan.

Testaa Kelaimen toiminta aina ennen seuraavan kohdan suorittamista. Joissain tapauksissa ongelma ratkeaa ohjeen ensimmäisen kohdan jälkeen, ja joissain tapauksissa vaaditaan koko ohjeen läpikäynti.

1. Varmennekortin ja kortinlukijan irrottaminen

  • Ota ammattikorttisi pois kortinlukijasta
  • Irrota kortinlukija koneesta
  • Laita kortinlukija takaisin kiinni, vaihda eri USB-porttiin. Tarkista, että kortinlukija on kunnolla kiinni koneessa.
  • Laita kortti lukijaan. Tarkista, että kortti on oikeinpäin lukijassa. Yritä kirjautua uudelleen Kelaimeen

2. Tarkista täyttääkö koneesi ja käyttämäsi selain Kelaimen tekniset vaatimukset
http://www.kanta.fi/fi/web/ammattilaisille/tekniset-vaatimukset

3. Kun olet tarkistanut kohdat 1 ja 2, siirry Windows- ja Mac-käyttäjille tehtyihin erillisiin ohjeisiin. Ohjeet löytyvät sivun oikeasta laidasta.

4. Mikäli ohjeesta ei ole apua, ota yhteys Kelan Tekniseen tukeen. Ongelman selvittämisen nopeuttamiseksi ota ennen yhteydenottoa ylös seuraavat asiat:

  1. Mikä on koneesi käyttöjärjestelmä ja sen versio?
  2. Mitä selaimia olet testannut ja mitkä niiden versiot ovat?
  3. Mikä versio kortinlukijasovelluksesta koneeseen on asennettuna?
  4. Saatko virheilmoituksen, minkä?
  5. Onko Kelain toiminut samassa koneessa aikaisemmin?

Kelan Tekninen tuki
sähköposti: tekninentuki@kanta.fi
puhelinnumero: 020 63 47787 (arkisin klo. 7-17)