Sähköinen resepti

Usein kysyttyjä kysymyksiä sähköisestä resepistä.

1. Mistä näen, mitä sähköisiä reseptejä minulla on?

  • Kirjaudu ensin palveluun kanta.fi-etusivulta, kohdasta "Omakanta". Tunnistaudu palveluun sähköisellä henkilökortilla (HST-kortti), pankkitunnisteilla tai mobiilivarmenteen avulla. Onnistuneen tunnistautumisen jälkeen olet kirjautuneena palveluun.
  • Valitse vasemman puoleisesta valikosta Sähköiset reseptit. Jos sinulle on kirjoitettu sähköisiä lääkemääräyksiä, ne näkyvät kyseisellä sivulla.
  • Ota yhteyttä Kanta-palvelujen tekniseen tukeen tekninentuki@kanta.fi (puhelin 020 634 7787), mikäli sinulla on ongelmia kirjautumisessa tai Omakannan käytössä.

2. Miten käytän sähköistä reseptiä?

  • Kun lääkkeen määrääjä määrää sinulle lääkettä, hän kirjoittaa siitä sähköisen reseptin. Se tallennetaan Reseptikeskukseen. Saat paperisen potilasohjeen, jossa on kerrottu sinulle määrättyjen lääkkeiden nimet ja annosteluohjeet.
  • Apteekissa katsotaan Reseptikeskuksesta, mitä lääkkeitä sinulle on määrätty, ja saat lääkkeesi. Kun näytät potilasohjeen, asiointisi nopeutuu. Jos sinulla ei ole mukana potilasohjetta, saat lääkkeesi näyttämällä esimerkiksi Kela-kortin.
  • Voit pyytää sähköisestä reseptistä yhteenvedon apteekista tai terveydenhuollosta. Voit myös tulostaa yhteenvedon Omakannasta.
  • Lisätietoja aiheesta löydät kanta.fi-etusivulta kohdasta Asiointiohjeet.

3. Mistä ja miten voin saada yhteenvedon sähköisistä resepteistä?

  • Voit tulostaa yhteenvedon Omakannasta
  • Voit myös pyytää yhteenvedon apteekista, esimerkiksi lääkeostojen yhteydessä, tai terveydenhuollosta.
  • Yhteenvedosta näet kaikki sähköiset reseptisi, jäljellä olevan lääkkeen määrän ja reseptin voimassaoloajan.

4. Miten voin uusia sähköisen reseptin internetissä?

  • Voit pyytää sähköisen reseptin uusimista joko apteekissa tai sellaisessa terveydenhuollon yksikössä, jossa sähköinen resepti on jo käytössä. Omakannan kautta ei vielä pysty jättämään reseptin uusimispyyntöjä. 

5. Mistä tiedän milloin reseptini on uusittu?

  • Kun pyydät uudistamaan sähköisen reseptin, saat tiedon uudistamisesta tekstiviestillä, jos olet antanut puhelinnumerosi ilmoitusta varten. 
  • Voit myös tiedustella asiaa paikan päällä apteekista tai terveydenhuollosta. 
  • Uusittu resepti on myös nähtävillä Omakannassa. Jos reseptin uusimispyyntö hylätään, terveydenhuolto ilmoittaa siitä.
    • Jos uusimispyyntöä ei ole käsitelty 8 päivän kuluessa, ota yhteyttä paikkaan, jossa olet uusimispyynnön tehnyt eli apteekkiin tai terveydenhuoltoon. 

6. Miten saan paperireseptini vaihdettua sähköiseksi reseptiksi?

  • Ennen sähköisen reseptin kirjoittamista sinun tulee saada henkilökohtaisesti tietoa siitä, mistä sähköisessä reseptissä on kysymys. Informaation antaa esimerkiksi lääkäri tai sairaanhoitaja sinua hoitavassa terveydenhuollon organisaatiossa. Suullisen tiedon lisäksi saatte sähköisestä reseptistä esitteen. 
  • Voit tarkistaa sähköistä reseptiä käyttävät julkisen terveydenhuollon yksiköt täältä.
    Sähköistä reseptiä käyttävät yksityisen terveydenhuollon yksiköt näet täältä.

7. Mitä tositteita tarvitsen mukaani lähtiessäni ulkomaille?

  • Tarvitsemasi asiakirjat riippuvat siitä, matkustatko Schengen-maihin ja kohdemaan laki- ja tullimääräyksistä. Tarkemmin asiasta on kerrottu Palvelut-osiossa Sähköisen reseptin alla. Siellä on kohta Sähköiset reseptit mukaan ulkomaille

8. Mistä näen mitkä apteekit ja terveydenhuollon yksiköt käyttävät sähköistä reseptiä?

  • Sähköinen resepti on käytössä kaikissa Suomen apteekeissa, joten voit noutaa sinulle sähköisellä lääkemääräyksellä määrätyt lääkkeet mistä tahansa apteekista. Asiointiohjeita löytyy Kanta.fi-sivustolta osoitteesta www.kanta.fi/fi/asiointiohjeet
  • Voit tarkistaa sähköistä reseptiä käyttävät julkisen terveydenhuollon yksiköt täältä.
    Sähköistä reseptiä käyttävät yksityisen terveydenhuollon yksiköt näet täältä.

9. Voiko joku muu hoitaa reseptiasioita puolestani?

  • Jotta joku muu voi hakea lääkkeitä apteekista puolestasi, hänellä täytyy olla mukana potilasohjeesi tai Kela-korttisi. Kela-kortilla asioidessaan hakijan tulee tietää noudettavan lääkkeen tiedot. Näin hän voi todistaa oikeutensa noutaa lääkkeesi. Muihin sähköisen reseptin hoitamiseen liittyviin asioihin tarvitaan allekirjoittamasi kirjallinen suostumus.
  • Kirjallisella suostumuksella toinen henkilö voi
    • pyytää yhteenvedon käyttämistäsi lääkkeistä
    • selvittää lääkityksesi
    • pyytää mitätöimään sähköisen reseptin, kun et tarvitse lääkettä enää
    • tehdä reseptin uusimispyynnön.
  • Lisää ohjeita toisen puolesta asiointiin täältä.

10. Mistä saan suostumuslomakkeen toisen henkilön valtuuttamiseksi?

Suostumuslomakkeita on 

11. Toimin edunvalvojana, voinko nähdä pankkitunnuksillani myös valvottavan reseptit?

  • Raha-asioiden hoitoon pankki myöntää pankkitunnisteet edunvalvojalle niin, että niillä tunnistaudutaan edunvalvojan omalla henkilötunnuksella, mutta niillä on käyttöoikeus valvottavan tilille/tileille. Tällöin edunvalvojana tunnistaudut jokaiseen palveluun omalla henkilötunnuksellasi, etkä siis näe niillä Omakannasta valvottavaa koskevia potilastietoja.
  • Mikäli sinut on valtuutettu hoitamaan henkilön terveyteen liittyviä asioita, sinun tulee asioida suoraan terveydenhuollon tai apteekin kanssa, joilta voit saada yhteenvedon resepteistä. Pelkästään päämiehensä taloudellisia asioita hoitamaan määrätty edunvalvoja ei ole oikeutettu saamaan potilaan Reseptikeskuksessa olevia tietoja.

12. Kenellä on oikeus nähdä sähköiset tietoni?

  • Hoitavalla lääkärillä on oikeus hoitoon liittyvissä tilanteissa katsoa Reseptikeskuksesta potilaalle itse määräämiään lääkemääräyksiä toimitustietoineen ilman potilaan erillistä suostumusta.
    • Kiireellisen hoidon yhteydessä (potilaslaki 8§) hoitavalla lääkärillä on oikeus katsoa potilaan lääkemääräykset toimitustiedoin ilman potilaan antamaa suostumusta. 
  • Muissa tapauksissa hoitava lääkäri tai sairaanhoitaja tarvitsee tapauksesta riippuen joko potilaan suullisen tai kirjallisen suostumuksen katsoessaan potilaan Reseptikeskuksessa olevia tietoja. Suullinen suostumus potilaan kaikkien Reseptikeskuksessa olevien tietojen katseluun voidaan pyytää potilaalta usealla tavalla joko vastaanotolla, puhelimitse tai luotettavan sähköisen palvelukanavan avulla.
  • Apteekissa farmaseutti tai proviisori voi katsoa sähköisiä reseptejäsi ,kun haet lääkkeet apteekista.
  • Omin päin tai uteliaisuuttaan toisten tietoja ei saa mennä katsomaan. Jos näin kuitenkin käy, katselija jää siitä kiinni. Tämä siksi, että jokainen henkilö kirjautuu järjestelmään henkilökohtaisilla tunnisteilla ja aina kun Reseptikeskuksen tietoja katsotaan, siitä jää jälki. 
  • Lisätietoa tietoturvasta saat kanta.fi-etusivun alaosassa kohdasta Tietosuoja ja -turva.