Suodata julkaisuvuoden mukaan:
Ajankohtaista
13/03/2020, Tiedote - Ammattilaiset
Miten ehkäisen koronaviruksen leviämistä ja mitä teen, jos epäilen tartuntaa?
Jos sinulla on flunssaoireita, lepää ja sairasta rauhassa kotona. Ota yhteyttä terveydenhuoltoon, jos oireet pahenevat etkä selviä kotihoidolla. Ehkäise koronaviruksen leviämistä välttämällä lähikontakteja, tekemällä etätöitä ja pesemällä käsiä.
12/03/2020, Häiriötiedote
Omakantaan kirjautumisessa on havaittu häiriö 12.3.2020 Nordean asiakkailla.
11/03/2020, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Varmista reseptien toimivuus alaikäisen puolesta-asioinnin käyttöönotoissa – ohjeita terveydenhuollolle
Huoltajien mahdollisuus asioida sähköisesti alaikäisen lapsensa puolesta Omakannassa on laajenemassa myös yli 10-vuotiaisiin. Tämä edellyttää potilastietojärjestelmiin tehtäviä muutoksia sekä Potilastiedon arkiston että Reseptin toiminnallisuuksiin.
09/03/2020, Häiriötiedote
Alaikäisen puolesta asioinnissa havaittu häiriö on päättynyt
09/03/2020, Häiriötiedote
Alaikäisen puolesta asioinnissa on havaittu häiriö
06/03/2020, Häiriötiedote - Kansalaiset
Alaikäisen puolesta asioinnissa havaittu häiriö on päättynyt.
06/03/2020, Huoltotiedote
Kanta-palveluissa saattaa esiintyä lyhyitä käyttökatkoja 8.3., 15.3., 22.3, ja 29.3.
Kanta-palveluissa tehdään maaliskuussa sunnuntaisin klo 2.30 – 4.00 huoltotoimenpiteitä, jotka saattavat estää alaikäisen puolesta asioinnin Omakannassa sekä Kelaimen käytön.
05/03/2020, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Kansallisen lääkityslistan kehittäminen jatkuu – rakenteisen annostuksen määrittelyt julkaistaan maaliskuun lopussa
Kela jatkaa kansallisen lääkityslistan kehittämistä yhteistyössä STM:n, THL:n, Fimean ja muiden toimijoiden kanssa. Lääkityslistan ensimmäinen vaihe on siirtymässä toteutukseen.
03/03/2020, Tiedote - Ammattilaiset
Sairaanhoitajan rajattu lääkkeenmääräysoikeus laajeni – päivitetty Lääketietokantaan 1.3.2020
Sairaanhoitajien rajattua lääkevalikoimaa on laajennettu. Kanta-palvelujen Lääketietokanta tukee muutosta 1.3.2020 alkaen.
28/02/2020, Häiriötiedote
Omakantaan kirjautumisessa 28.2.2020 havaittu häiriö on päättynyt
28/02/2020, Häiriötiedote
Omakantaan kirjautumisessa on havaittu häiriö 28.2.2020 Nordean asiakkailla.
27/02/2020, Tiedote - Ammattilaiset
Sähköinen resepti Euroopassa laajenee suomalaisiin apteekkeihin keväällä
Kevään aikana suomalaisista apteekeista voi ostaa lääkkeitä muiden Euroopan maiden sähköisillä resepteillä. Suomalaisella reseptillä lääkkeitä voi jo ostaa Virosta ja Kroatiasta.
24/02/2020, Tiedote
Chattirobotti Sobottia pilotoitu Kantapalvelussa
21/02/2020, Häiriötiedote
Alaikäisen puolesta asioinnissa havaittu häiriö on päättynyt
21/02/2020, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Kanta-palvelujen kansalliset vastuut muuttuivat – näin se näkyy sote-organisaatioille
Kanta-palvelujen kansallisia vastuita päivitettiin vuoden 2020 alussa. Näkyvin muutos asiakasorganisaatioille on se, että Kela vastaa nyt Kanta-palvelujen tuesta käyttöönotoissa ja palvelujen käytön aikana. Kela, THL ja STM varmistavat yhdessä, että Kanta-palveluja kehitetään asiakkaiden tarpeiden mukaan.
20/02/2020, Tiedote - Ammattilaiset
Yli 10-vuotiaiden lasten puolesta asioiminen tulossa Omakantaan – muutoksia myös apteekeille
Huoltajien mahdollisuus asioida sähköisesti alaikäisen lapsensa puolesta Omakannassa on laajenemassa myös yli 10-vuotiaisiin. Puolesta-asioinnin laajentuminen edellyttää muutoksia apteekki- ja potilastietojärjestelmiin sekä terveydenhuollon ammattilaisten kirjaamiskäytäntöihin. Myös reseptien käsittelyyn tulee muutoksia.
19/02/2020, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Vanhenevat vaatimustenmukaisuustodistukset – kuinka tietojärjestelmätoimittajien ja sote-organisaatioiden tulee toimia?
Merkittävä määrä vaatimustenmukaisuustodistuksia on vanhenemassa vuosien 2020-2021 aikana. Ensimmäiset vanhenevat maaliskuussa 2020. Tämä edellyttää toimia tietojärjestelmätoimittajilta sekä sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioilta.
17/02/2020, Blogi
Sosiaalihuollon tiedot osana Kantaa – sekä ammattilainen että asiakas hyötyvät
Kun sosiaalihuollon asiakastiedot tallennetaan osaksi Kanta-palveluja, ammattilaisella on aina käytössään ajantasainen tieto asiakkaasta. Näin asiakkaan tilannetta ja tuen tarvetta voidaan tarkastella kokonaisuutena riippumatta siitä, missä ja milloin hän saa palvelua.
12/02/2020, Huoltotiedote
Kelaimessa voi esiintyä lyhyt käyttökatko tiistaina 18.2.2020
12/02/2020, Häiriötiedote