Valitse julkaisuvuosi:
Blogi
01/03/2021, Blogi - Ammattilaiset
Sini Palon työhön kuuluvat niin reseptiasiakkuudet kuin Kanta-palveluiden kehittäminen. Tänä vuonna on luvassa paljon uudistuksia.
15/02/2021, Blogi - Kansalaiset
Omakanta on tehnyt esimerkiksi laboratorioarvojen seuraamisesta helppoa ja kätevää, toteaa tamperelainen Maritta Wacklin, 71.
25/01/2021, Blogi - Ammattilaiset
Sosiaalihuollon toimijat ovat saaneet tuekseen uuden Kanta-palvelujen sähköisen käsikirjan. Tarjolla on ajantasaista tietoa, ammatillisia määrittelyjä ja tietojärjestelmäpalveluihin liittyviä ohjeita.
19/01/2021, Blogi - Ammattilaiset
Omakantaa ei tarvitse enää esitellä: reilusti yli puolet suomalaisista aikuisista kirjautui verkkopalveluun viime vuonna, ja yhteensä käyntejä oli 29,4 miljoonaa kertaa. Parannuksia palveluun on tulossa tänäkin vuonna.
05/01/2021, Blogi - Ammattilaiset
Terveydenhuollon todistusten ja lausuntojen sähköistyminen nopeuttaa asiakkaan asioiden hoitoa ja voi tuoda terveydenhuollolle kustannussäästöjä. Järjestelmätoimittajia tarvitaan, jotta lomake saadaan käyttöön yhä laajemmin.
15/12/2020, Blogi - Ammattilaiset
Kelan it-sote-yksikössä työskentelevä Sanna Kavén pitää itseään ennen kaikkea valmentajana. Kanta-palvelujen tuotekehitystä tehdään ketterällä SAFe-mallilla.
10/12/2020, Blogi - Ammattilaiset
Kelalla on ollut kohta nelisen vuotta valmius ottaa vastaan B-lääkärinlausuntoja sähköisesti. Myös monet lääkärit siirtyvät mielellään digiaikaan.
23/11/2020, Blogi - Ammattilaiset
Jotta sosiaalihuollon organisaatiot voisivat ottaa käyttöön rekisterinkäyttöoikeuden, mukaan tarvitaan tietojärjestelmätoimittajia. Kymsotessa uutta toiminnallisuutta jo odotetaan.
19/11/2020, Blogi - Ammattilaiset
Kaikki julkisen terveydenhuollon organisaatiot käyttävät jo Kanta-palveluja, mutta osa yksityisistä palveluntuottajista on vielä liittymässä mukaan. Myös sosiaalihuollon organisaatiot ovat liittymässä käyttäjiksi, tulevan asiakastietolainkin velvoittamina.
10/11/2020, Blogi - Kansalaiset
Huoltajat voivat jatkossa nähdä Omakannasta alle 18-vuotiaiden huollettaviensa terveystiedot. Voinko alaikäisenä itse päättää tietojeni näkymisestä?
28/10/2020, Blogi - Kansalaiset
Kaikki julkiset terveydenhuollon toimijat ja suuri osa yksityisistä ovat liittyneet Kanta-palveluihin. Potilas- ja reseptitietojen sähköinen kirjaaminen ja tiedon liikkuminen terveydenhuollon toimijoiden välillä on tärkeää hyvän hoidon ja potilasturvallisuuden kannalta. Kanta-palvelujen tietoturvaa valvotaan ja kehitetään jatkuvasti.
26/10/2020, Blogi - Kansalaiset
Verna Julkunen, 42, käyttää Omakantaa arjessaan säännöllisen epäsäännöllisesti. Palvelu toimii Julkuselle ennen kaikkea muistin tukena.
21/10/2020, Blogi - Ammattilaiset
Ensimmäiset huoltajat voivat nyt nähdä myös yli 10-vuotiaan tiedot Omakannassa. Nuorelle pitää samalla turvata oikeus päättää omista terveystiedoistaan, muistuttaa lapsiasiavaltuutetun toimisto.
14/10/2020, Blogi
Kanta-palveluiden käytettävyyden parantaminen ja asiakaslähtöisyyden vahvistaminen. Siinä päätavoite, johon Kanta-palvelujen tuore palvelutoiminnan päällikkö Sanni Isometsä tähtää.
20/09/2020, Blogi - Kansalaiset
Reseptien uusiminen etänä on osoittautunut erityisen hyödylliseksi korona-aikana. Karppinen pitää myös tärkeänä tulevaa uudistusta, jonka myötä hän voi asioida iäkkään äitinsä puolesta.
14/09/2020, Blogi
Meillä on edellytykset olla maailman paras sähköisten terveyspalveluiden maa, Kanta-palvelujen pääarkkitehti sanoo.
10/09/2020, Blogi
Alaikäisen terveystietojen näkyminen huoltajille Omakannassa laajenee vaiheittain vuoden 2020 lopulta alkaen. Lääkärin vastuulla on huolehtia nuoren oikeuksista joka tilanteessa.
24/08/2020, Blogi - Ammattilaiset
Vuoden 2020 lopulta alkaen myös yli 10-vuotiaiden lasten tiedot näkyvät huoltajille Omakannassa. Mikä muuttuu ja miten uudistus vaikuttaa ammattilaisten työhön?
25/06/2020, Blogi - Kansalaiset
Tee uusimispyyntö reseptistäsi Omakannassa juuri silloin, kun sinulle sopii. Uusimispyyntö on helppo tehdä verkossa, se säästää aikaa ja vähentää terveydenhuollon kuormitusta.
17/02/2020, Blogi
Kun sosiaalihuollon asiakastiedot tallennetaan osaksi Kanta-palveluja, ammattilaisella on aina käytössään ajantasainen tieto asiakkaasta. Näin asiakkaan tilannetta ja tuen tarvetta voidaan tarkastella kokonaisuutena riippumatta siitä, missä ja milloin hän saa palvelua.