Suodata julkaisuvuoden mukaan:
Blogi
26/10/2018, Blogi - Järjestelmäkehittäjät
Miten varmistetaan Kanta-palvelujen tietoturvallinen käyttö?
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajat huolehtivat tietosuojan ja tietoturvallisuuden omavalvonnan kautta asianmukaisista tietoturvakäytännöistä. Sertifioinnilla varmistetaan, että käytetyt tietojärjestelmät täyttävät tietoturvavaatimukset järjestelmätoimittajien osalta.
19/10/2018, Blogi
Kuvantamistutkimukset valtakunnalliseen käyttöön
Terveydenhuollon toimijat voivat nyt ottaa käyttöön Kuva-aineistojen arkiston, johon arkistoidaan potilaan hoidon yhteydessä syntyneet kuvantamistutkimukset. Mitä palvelun käyttöönotto edellyttää?
05/10/2018, Blogi - Järjestelmäkehittäjät
Vanhat potilastiedot voi arkistoida Kanta-palveluihin
Terveydenhuolto voi siirtää Kelan Kanta-palvelujen Vanhojen potilastietojen arkistoon vanhat sähköiset potilastiedot ja luopua vanhentuvan tietojärjestelmän ylläpidosta.
25/09/2018, Blogi - Järjestelmäkehittäjät
Kanta-asiakastestipalvelulla varmistetaan terveydenhuollon toimiva tietojärjestelmä
Kanta-asiakastestipalvelun kautta testataan, että eri Kanta-palvelut toimivat tietojärjestelmissä ja niitä käyttävillä sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioilla.
07/09/2018, Blogi
Terveystodistuksen voi välittää sähköisesti Kelaan
Saat etuuspäätöksesi nopeammin, kun lääkäri välittää todistuksen tai lausunnon sähköisesti Kelaan Kanta-palvelujen kautta.
30/08/2018, Blogi - Järjestelmäkehittäjät
Lääketietokanta: Yhtenäiset lääketiedot helpottavat lääkkeen määräämistä
Ammattilaisten käyttöön tarkoitettu Kanta-palvelujen Lääketietokanta sisältää ajantasaiset tiedot lääkkeistä. Entä jos valmiste ei kuitenkaan näy järjestelmässä?
30/07/2018, Blogi - Ammattilaiset
Tietosuojavastaavat kaipaavat lisää työaikaa
Tietosuojatyön hoitamiseen suhtaudutaan vakavasti, mutta resurssit ovat liian pienet, sanoo Kanta-palvelujen tietosuojavastaava Tiina Apponen.
25/06/2018, Blogi - Ammattilaiset
Mistä laboratoriotutkimusten tulokset löytyvät Omakannasta?
Laboratoriotutkimusten tuloksia voi käydä katsomassa Omakannasta. Kanta-palveluja käyttävän terveydenhuollon yksikön tulee tallentaa tutkimusten tulokset Potilastiedon arkistoon, josta Omakanta näyttää tietoja kansalaiselle. Joskus tiedot eivät kuitenkaan näy tai niitä voi olla vaikea löytää. Omakannan asiakkuusvastaava Sari Ahonen vastaa laboratoriotutkimuksia koskeviin kysymyksiin.
05/06/2018, Blogi - Ammattilaiset
Sosiaalihuollon asiakastiedot mukaan Kantaan
Kanta-palvelut laajentuvat tänä vuonna sosiaalihuoltoon, kun ensimmäiset organisaatiot ottavat käyttöön Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston.
26/05/2018, Blogi - Ammattilaiset
EU:n tietosuoja-asetuksen vaikutukset Kanta-palveluihin
Miten Kanta-palveluissa on valmistauduttu EU:n tietosuoja-asetuksen käyttöönottoon? Miten asetus vaikuttaa Kantaan?
22/05/2018, Blogi - Ammattilaiset
Mitä Kanta-palveluja on tulossa?
Kanta-palveluja kehitetään jatkuvasti, ja tulevaisuudessa käyttöön on tulossa uusia palveluja sekä laajennuksia jo olemassa oleviin palveluihin.
04/05/2018, Blogi
Kanta ja Potilastiedon arkisto lääkärin työkaluna
27/04/2018, Blogi
Mitä Kanta-palvelut pitävät sisällään?
17/04/2018, Blogi - Ammattilaiset
Mitä Kanta-palvelut pitävät sisällään?
Mitä Kanta-palveluja on olemassa ja ketkä niitä voivat käyttää? Jos tiedät mitä ovat Resepti, Potilastiedon arkisto ja Omakanta, olet jo hyvin perillä Kanta-palveluista.
18/08/2017, Blogi - Ammattilaiset
Potilastiedon vapaata liikkuvuutta kohti
Sote-uudistuksen myötä kansalaiset voivat valita, käyttävätkö he julkisia vai yksityisiä terveyspalveluita. Kanta-palvelujen Potilastiedon arkisto palvelee kaikkia asiakkaita.
20/02/2017, Blogi - Kansalaiset
Omakanta ja alaikäisen terveystiedot
Kansallisessa digipalvelussa, kuten Omakannassa, on katseluoikeuden varmistamisen oltava automaattista.
13/02/2017, Blogi - Ammattilaiset
Yhteiskunnalle kriittinen Kanta – saatavuuden varmistaminen ykkösasia
Kanta-palvelujen käyttö lisääntyy ja uusia palveluita tulee mukaan jatkuvasti. ”Tällä hetkellä Potilastiedon arkistoon tulee 4500–5500 sanomaa minuutissa”, laskee kehittämispäällikkö Aki Kokkinen, jonka vastuulla on palvelun moitteeton toiminta.