Viimeisten 5 vuoden aikana Kanta-palveluista tehtyjen potilastietojen hakujen määrä on kymmenkertaistunut. Terveydenhuollon ammattilaiset hakevat toisen organisaation potilastietoja Kanta-palveluista keskimäärin 5 miljoonaa kertaa kuukaudessa. Organisaation omaan rekisteriin kohdistuvia hakuja he tekevät 9 miljoonaa kertaa kuukaudessa.
Kuva 1 näyttää, kuinka potilastietojen haut ovat vaihdelleet viimeisten 5 vuoden aikana. Kuva 2 esittää, miten hakujen määrä on kehittynyt viimeisten 12 kuukauden aikana. Erilaiset haut on eritelty omaan rekisteriin kohdistuviin hakuihin, toisen organisaation rekisteriin kohdistuviin hakuihin ja hätähakuihin.
Vuoden 2023 aikana tulee vähitellen mahdolliseksi hakea sosiaalihuollon asiakastietoja Kannasta. Tilastoja sosiaalihuollon tietojen hyödyntämisestä lisätään sivulle myöhemmin.


Hakujen käyttötarkoitukset
Tietoja omasta rekisteristään hakevat esimerkiksi hyvinvointialueen ammattilaiset, kun he katselevat hoidon yhteydessä hyvinvointialueen asukkaiden tietoja terveysasemalla.
Kyse on tietojen hakemisesta toisen organisaation rekisteristä silloin, kun esimerkiksi yksityinen ja julkinen terveydenhuolto hakevat tietoja toisensa rekistereistä tai toiselta hyvinvointialueelta.
Hätähaku voidaan tehdä, jos asiakkaan hoito hätätilanteessa vaatii sitä.