Sisältöjulkaisija

Kantaan kannattaa mennä

Tiedote - Kansalaiset Kirjoitettu 18.7.2017 Kaikki tiedotteet

Omakanta-palvelusta kansalainen näkee julkisen ja myös yhä enemmän yksityisen terveydenhuollon hoitotietojaan. Samalla potilaan hoidon laatu paranee, kun Kanta-palveluihin tallennettuja potilastietoja voidaan hyödyntää eri hoitoyksiköissä.

"Kun asiakas tulee meille vastaanotolle esimerkiksi polvivaivan vuoksi, hänellä ei aina välttämättä ole täysin selvää mielikuvaa siitä, millaista tutkimusta ja hoitoa hänelle on jo annettu. Polvea on saatettu jo vaikkapa kuvata julkisella puolella", pohdiskelee Lääkärikeskus Aavan kirurgi ja ortopedi Markku Varpela.

"Kun potilaan hoitotiedot löytyvät Kanta-järjestelmästä, voidaan välttää turhaa ja päällekkäistä työtä. Hoidon laatu paranee siten merkittävästi."

Lääkärikeskus Aavan asiakas Jari, 34 vuotta kiittelee Omakanta-palvelua: "On kätevää, että näen samasta paikasta sekä julkisen että yksityisen puolen terveystietoni. Avoin datan liikkuminen on tulevaisuutta ja mahtavaa nähdä se Suomessa!"

Lääkärikeskus Aava oli ensimmäinen yksityinen lääkäriasema, joka liittyi Kanta-palvelujen piiriin.

"Tällä hetkellä kaikkien hoidettavien tiedot eivät vielä valitettavasti löydy Kanta-palvelusta", Varpela kuvaa.

Varpelan viesti on, että hoitotietojen hyödyntäminen Kanta-palvelujen kautta on erittäin fiksu veto sekä lääkäriasemien että potilaiden kannalta. Potilaat voivat edistää palvelua sallimalla tietojensa luovuttamisen eri terveydenhuollon yksiköiden välillä.

Kanta-palvelut ovat käytössä kaikissa julkisissa terveydenhuollon yksiköissä ja laajasti myös jo yksityisellä puolellakin. Potilastietoja tallentaa Kantaan lähes 150 yksityisen terveydenhuollon toimijaa, ja liittyjien määrä kasvaa edelleen. Kanta-palveluihin liittymisen kautta myös yrityksen valmius mahdolliseen sote-uudistuksen tuomaan valinnanvapauteen nousee.

Lisätietoja