4.4.2023, Tiedote - Kansalaiset
OmaKannan asiakaspalvelu on auki torstaina 6.4. klo 9-13. Kanta.fi-verkkopalvelusta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. Myös chattirobotti Kanta-apulainen palvelee ympäri vuorokauden.
4.4.2023, Tiedote - Kansalaiset
OmaKannan asiakaspalvelu on auki torstaina 6.4. klo 9-13. Kanta.fi-verkkopalvelusta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. Myös chattirobotti Kanta-apulainen palvelee ympäri vuorokauden.
4.4.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Asiakaspalvelu sote-ammattilaisille ja järjestelmätoimittajille on auki torstaina 6.4. klo 7–13. Häiriöilmoituksia voi tehdä pääsiäisenä 24/7.
4.4.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Henkilö voi estää terveydenhuoltoa ottamasta yhteyttä, jos sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen toisiokäytössä tehdään hänen terveyttään koskeva merkittävä löydös. Yhteydenottokielto on mahdollista tehdä 1.1.2024 alkaen OmaKannassa tai hyvinvointialueen terveydenhuollossa. Hyvinvointialueiden kannattaa aloittaa nyt toteutuksen suunnittelu.
3.4.2023, Häiriötiedote
3.4.2023, Häiriötiedote - Ammattilaiset
3.4.2023, Häiriötiedote - Ammattilaiset
3.4.2023, Häiriötiedote - Ammattilaiset
30.3.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Kanta-palvelujen avulla sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietoja voidaan välittää ostopalvelutilanteissa kustannustehokkaasti ja turvallisesti. On kaikkien etu, että tiedot liikkuvat sujuvasti hyvinvointialueen ja yksityisen palveluntuottajan välillä.
27.3.2023, Häiriötiedote
Todistusten ja lausuntojen välityksessä Kelaan on havaittu häiriö. Häiriö alkoi 18.3.2023.
22.3.2023, Artikkeli - Ammattilaiset
Kanta-palveluihin tallennetut terveys- ja lääkitystiedot tukevat potilaan hoidon suunnittelua. Siksi on tärkeää, että ajantasaiset tiedot ovat helposti terveydenhuollon ammattilaisen käytettävissä.
21.3.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Suomesta voi ostaa lääkkeitä nyt myös espanjalaisella sähköisellä reseptillä. Palvelun avautumisen jälkeen Espanjassa tehdyt lääketoimitukset näkyvät Reseptikeskuksessa reseptien toimitustiedoissa.
21.3.2023, Tiedote - Kansalaiset
Suomalaista sähköistä reseptiä voi käyttää Euroopassa entistä laajemmin, nyt myös Espanjassa. Aluksi resepti käy Espanjassa kuudella alueella.
21.3.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Selvitimme loppuvuodesta 2022 sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden tyytyväisyyttä Kanta-palvelujen toimivuuteen, kehittämiseen, palvelutoimintaan ja viestintään. Etenkin julkisen sektorin tyytyväisyys Kannan kehittämiseen ja palvelujen tarjoamaan hyötyyn kasvoi verrattuna edelliseen vuoteen.
20.3.2023, Tiedote
Kanta.fi-sivuston kävijäkysely on auki 20.3. alkaen. Kehitämme palautteen avulla sivustoa entistä paremmaksi. Kanta.fi on Kanta-palvelujen ensisijainen viestintä- ja palvelukanava.
17.3.2023, Tiedote
Kanta.fi-sivustolla otetaan käyttöön evästeilmoitus, jolla käyttäjältä pyydetään lupa kävijäseurannan evästeiden tallentamiseen. Kävijäseurannan evästeet ovat käytössä vain kanta.fi-sivustolla, eivät OmaKanta-verkkopalvelussa, jonne täytyy kirjautua esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla.
15.3.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Ostopalvelun valtuutus helpottaa Kantaan tallennettujen kuvien välittämistä ostopalvelutilanteissa. Käyttöönotot terveydenhuollossa voivat alkaa.
14.3.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Selvitimme marras-joulukuussa 2022 apteekkien tyytyväisyyttä Kanta-palveluihin. Vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä Kanta-palvelujen toimintaan, mutta muun maussa niiden kehittämisessä löydettiin parannettavaa. Kysely toteutettiin apteekeille nyt toista kertaa.
13.3.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Hyvinvointialueet ja alueille sosiaalipalveluja tuottavat yksityiset liittyvät Kantaan ennen syyskuuta 2024. Myös asiakastietojärjestelmät on päivitettävä, jotta esimerkiksi sosiaalihuollon tietojen luovuttaminen hyvinvointialueiden välillä onnistuu.
3.3.2023, Artikkeli - Kansalaiset
Maaliskuussa vuoden täyttävä Kanta-palvelujen chattirobotti on ollut menestys. Kanta-apulainen on oppinut huimasti uutta. Ylläpidon ohella sitä kehitetään jatkuvasti.
1.3.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Kahdessa tuoreessa väitöskirjassa tutkittiin OmaKantaa ja Kanta-palveluja. LL, THM Vesa Jormanaisen tulokset viittaavat siihen, että Kanta-palvelujen onnistunut käyttöönotto on tuonut mukanaan hyötyjä niiden käyttäjille. Proviisori Maria Sääskilahden tutkimuksen mukaan valtaosa OmaKannan käyttäjistä on tyytyväisiä palveluun.