Käytön laajentaminen

Käytön laajentaminen

Kanta-palvelujen käyttöönoton jälkeen tietosisällöt ja palvelut laajenevat vaiheittain. Laajentaminen mahdollistaa myös erilaisten toimintojen käyttöönoton.

Yksityisen ja julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyö on tehokkaampaa laajemmilla Potilastiedon arkiston ja Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston tietosisällöillä.
Kanta-palvelujen uusista käyttöönotettavien ominaisuuksien aikataulusta saat lisätietoa Kanta-palvelujen julkaisuaikataulusta


Kanta-palvelujen käytön laajentamisesta sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden ja toimijoiden näkökulmasta on kyse, kun jo aikaisemmin Potilastiedon arkiston tai Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston käyttöönottaneet toimijat ovat

  • laajentamassa arkistoitavaa tietosisältöä
  • ottamassa käyttöön uusia Kanta-palveluja
  • ottamassa käyttöön uutta asiakas- tai potilastietojärjestelmää

Kun uusia palveluja tai uutta tietojärjestelmää otetaan käyttöön, liittyy siihen aina käyttöönoton laajennuksen tehtäviä. Muuttuneet tiedot tulee päivittää myös Kelan asiakkuustietoihin. 

Uusien terveydenhuollon palvelujen, kuten Terveydenhuollon todistusten välitys - tai Vanhojen potilastietojen arkistointi –palvelujen käyttöönotoista löytyy omat ohjeet. 


Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston arkistoivan tietosisällön laajennuksesta on kyse, kun käyttöönotetaan uusien asiakirjaryhmien tallentaminen, kuten 

  • vanhat asiakirjat
  • I-vaiheen asiakirjat
  • II-vaiheen asiakirjat

aikaisemmin aloitetun Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon tallentamisen lisäksi. 

Käytön laajentamiseen liittyviä tehtäviä

Käytön laajentaminen aloitetaan suunnittelemalla käyttöönottoa yhteistyössä järjestelmätoimittajan ja tarvittaessa THL:n kanssa. THL OPER-yksikön erikoissuunnittelijat tukevat käyttöönottojen suunnittelussa, toteutuksessa ja käytössä. Tarvittaessa ota yhteyttä kantapalvelut@thl.fi. Muutostilanteissa organisaation järjestelmäkokonaisuus tulee testata huolellisesti ennen tuotantokäytön aloitusta, mikäli mahdollista. Testauksessa voidaan hyödyntää Kelan Kanta-asiakastestipalvelua.


Järjestelmien sertifiointi ja Omavalvontasuunnitelma

Varmenteet
•    Hankitaan tarvittavat varmenteet: https://eevertti.vrk.fi/varmenteet-fineid
SOTE-organisaatiot ja itsenäiset ammatinharjoittajat
•    Tarkistetaan ja päivitetään tarvittaessa käyttöönottoon liittyvien yksiköiden ja ammatinharjoittajien tiedot SOTE-organisaatiorekisteriin tai IAH-koodistoon. Lisätietoa:
o    thl.fi/ Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla/
o    https://thl.fi/fi/web/tiedonhallinta-sosiaali-ja-terveysalalla/tietojarjestelmapalvelut/sosiaalihuollon-tiedonhallinta/kanta-palvelujen-kayttoonotto/ennen-kayttoonottoa-tehtavat-valmistelut/sote-organisaatiorekisteri
o    Koodistopalvelu/ Tekniset ohjeet/ Sote-organisaatiorekisteri
Asiakkuustietojen päivittäminen
•    http://www.kanta.fi/fi/web/ammattilaisille/asiakastietojen-hallinta 

Tekninen liityntäpiste

  • Ilmoitetaan uudesta teknisestä liityntäpisteestä viimeistään kaksi viikkoa ennen muutosta
  • Liityntäpistetietojen muutosilmoituslomake löytyy Kanta Ekstranetistä

Uudesta järjestelmästä ilmoittaminen

  • Lisätään Ekstranetissä uusi sertifioitu järjestelmä organisaation käyttämiin järjestelmiin
  • Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston asiakirjaryhmän ja/tai järjestelmäprofiilin muutos, asiakirjavolyymin lisääntyminen yli 500 000 asiakirjalla
  • Ilmoitus kanta@kanta.fi –postilaatikkoon
  • Arkistoinnin laajentaminen uusiin palvelutehtäviin ei edellytä ilmoitusta Kelalle, ellei samalla arkistoitavien asiakirjojen volyymi lisäänny merkittävästi

Käyttöönottokokeet: muutos organisaation omassa teknisessä ympäristössä

Käyttöönottokokeita suositellaan tehtäväksi sellaisissa tietojärjestelmiin kohdistuvissa muutostilanteissa, jotka vaikuttavat Kanta-palveluihin. Organisaation tulee itse arvioida, milloin organisaation tietoteknisessä ympäristössä tehdään sellainen muutos, minkä yhteydessä on syytä tehdä käyttöönottokoe.

Tuotantoympäristössä tehtävissä käyttöönottokokeissa käytetään Kelan ilmoittamia testihenkilötunnuksia, joita saatavissa järjestelmätoimittajilta. Käyttöönottokokeista tulee aina raportoida Kelalle viimeistään kaksi päivää onnistuneen käyttöönottokokeen jälkeen.

Käyttöönottokokeet: uusi toiminnallisuus asiakas- tai potilastietojärjestelmässä

Kun asiakas- tai potilastietojärjestelmään tehdään jokin uusi toiminnallisuus, Kela arvioi tapauskohtaisesti missä laajuudessa käyttöönottokoe on tehtävä. Kela sopii järjestelmätoimittajien kanssa käyttöönottokoemenettelyistä.

Käyttöönottokokeiden materiaalit


Potilastiedon arkisto
•    Ohje ja testitapaus (pdf) 21.3.2018
•    Raportti (doc) 21.3.2018


Terveydenhuollon todistusten välitys Kelaan

Tuotantovalmiuden varmistamisen materiaalit
Resepti-palvelu
•    Ohje (pdf) 27.4.2016
•    Suunnitelma ja raportti (doc) 25.11.2016
•    Uusimispyynnön tiedot apteekille (doc) 25.11.2016
 


Koulutus

  • Koulutetaan henkilöstö Kanta-palvelujen kansallisiin toimintamalleihin ja -tapoihin
  • Varmistetaan työntekijöiden tietoturva ja tietosuojaosaamisen taso
  • Huomioidaan arkistonhallinta ja arkistonhoitajien koulutukset
  • Koulutukset, verkkokoulu ja koulutusmateriaalit

Lue lisää

Last updated 21.06.2018