Reseptit ja niiden uusiminen OmaKannassa

Reseptit ja niiden uusiminen OmaKannassa

OmaKannassa näet reseptisi ja voit pyytää helposti reseptin uusimista. Kun olet tehnyt OmaKannassa pyynnön reseptin uusimisesta, se lähetetään terveydenhuoltoon, jossa lääkäri tai joissakin tapauksissa sairaanhoitaja käsittelee sen.

Kaikki reseptit määrätään sähköisinä. Voit tarkastella reseptejäsi ja tulostaa niistä yhteenvedon OmaKannassa.

Voit pyytää reseptien uusimista OmaKannassa, jos käyttämässäsi terveydenhuollon yksikössä, kuten terveyskeskuksessa tai yksityisellä lääkäriasemalla, otetaan vastaan OmaKannassa tehtyjä uusintapyyntöjä.

Pyynnön reseptin uusimisesta voit tehdä myös apteekissa tai asioidessasi terveydenhuollossa.

OmaKannassa voit omien reseptiesi lisäksi lähettää uusimispyynnön myös lapsen ja aikuisen läheisesi puolesta. Lue lisää

Näin pyydät reseptin uusimista OmaKannassa

Kirjaudu OmaKantaan osoitteessa kanta.fi. Tunnistaudu esimerkiksi verkkopankkitunnuksillasi.

Valitse Reseptit ja paina Reseptien uusiminen -linkkiä.

Valitse reseptit, jotka haluat uusia ja paina Jatka.

Valitse uusimispyynnön vastaanottaja.

Voit antaa puhelinnumerosi, jotta saat tekstiviestin, kun pyyntösi reseptin uusimisesta on käsitelty terveydenhuollossa.

Paina Jatka.

Tarkista, että antamasi tiedot ovat oikein, ja paina Lähetä.

Saat vahvistuksen siitä, onnistuiko uusimispyynnön lähettäminen. Kun lääkäri uusii reseptin, hän voi katsoa muiden lääkäreiden määräämät reseptit Kannasta.

Kirjaudu OmaKantaan

Usein kysyttyä reseptien uusimisesta

Pyyntösi reseptin uusimisesta täytyy käsitellä terveydenhuollossa noin 8 vuorokauden kuluessa. Sinä aikana lääkäri tai rajatun lääkkeenmääräämisoikeuden saanut sairaanhoitaja joko uusii reseptin tai hylkää uusimispyynnön.

Saat tekstiviestillä tiedon reseptin uusimisesta tai hylkäämisestä, jos annat puhelinnumerosi silloin, kun teet pyynnön uusimisesta.

Voit seurata uusimisen tilannetta myös OmaKannassa:

  1. Kirjaudu OmaKantaan osoitteessa kanta.fi.
  2. Valitse Reseptit-sivu.
  3. Valitse hakuehto Reseptit, joista on tehty uusimispyyntö ja paina Hae reseptit -painiketta.
  4. Näet tiedon uusimisen tilanteesta.

Voit pyytää OmaKannassa reseptin uusimista vain, jos reseptillä on jo ostettu lääkettä. Resepti on uusittavissa vielä 4 kuukautta sen jälkeen, kun resepti on vanhentunut.

  • Kaksi vuotta voimassa olevat reseptit voi uusia 28 kuukauden ajan määräyspäivästä alkaen.
  • Vuoden voimassa olevat reseptit voi uusia 16 kuukauden ajan.

Lääkäri ei välttämättä uusi reseptiä, jos

  • määrätty lääke on kuuriluontoinen valmiste, esimerkiksi antibiootti tai yskänlääke, ja lääkkeen määrääminen edellyttää potilaan tutkimista
  • potilaan hoidossa ei ole arvioitu edellisen 16 kuukauden aikana lääkkeen tehoa ja turvallisuutta
  • alkuperäinen resepti on määrätty muualla terveydenhuollossa eikä lääkärin käytössä ole riittävää tietoa potilaan hoidosta.

Et voi pyytää reseptin uusimista OmaKannassa, jos

  • lääkäri on kieltänyt reseptin uusimisen
  • resepti on mitätöity
  • resepti on annosjakelussa, eli apteekki toimittaa asiakkaalle lääkkeet kerta-annoksiksi jaeltuina.
  • reseptin aikaisempi uusimispyyntö on hylätty
  • resepti on kirjoitettu ulkomailla tapahtuvaa ostoa varten
  • resepti on erityislupavalmisteeseen
  • reseptillä ei ole vielä ostettu lääkettä
  • resepti on sairaala-apteekkiin.

Nämä reseptit eivät tule OmaKannassa valittavien listalle lainkaan.

Reseptin uusii lääkäri tai rajatun lääkkeenmääräämisoikeuden saanut sairaanhoitaja. Terveydenhuollon ammattilainen päättää, hyväksyykö vai hylkääkö hän reseptisi uusimispyynnön. Uusimispyynnöt käsitellään siellä, missä muutenkin asioit terveydenhuollossa eli esimerkiksi terveyskeskuksessa tai yksityisellä lääkäriasemalla.

OmaKanta ehdottaa vastaanottajiksi niitä terveydenhuollon yksiköitä, joissa sinulle on kirjoitettu reseptejä aiemmin.

Jos OmaKanta ei ehdota vastaanottajaa, voit valita sen itse valikosta. Lähetä pyyntö reseptin uusimisesta siihen yksikköön, joka vastaa hoidostasi.

Kaikki yksiköt eivät ota vastaan uusimispyyntöjä OmaKannan kautta. Tällaisessa tilanteessa yksikkö ei ole valittavissa OmaKannan valikossa. Ota silloin yhteyttä siihen terveydenhuollon yksikköön, joka vastaa hoidostasi, ja pyydä reseptisi uusimista suoraan heiltä.

Sivua päivitetty 23.4.2024