Yli 11 000 lääkäriä tai hammaslääkäriä ottanut jo käyttöön Kelain-palvelun

Tiedote Kirjoitettu 7.4.2017 Kaikki tiedotteet

Kelain-palvelu otettiin käyttöön vuoden 2016 syksyllä. Ensimmäisessä vaiheessa Kelain tuli lääkärien ja hammaslääkärien yksityiskäyttöön ja itsenäisille ammatinharjoittajille.

Palveluun pääsee kirjautumaan osoitteessa www.kelain.fi. Sisäänpääsy vaatii lääkärin tai hammaslääkärin ammattikortin.

Tähän mennessä jo yli 11 000 lääkäriä tai hammaslääkäriä on jo ottanut Kelaimen käyttöön ja laatinut yli 100 000 reseptiä. Yksityiskäytössä Kelain on maksuton, mutta ammatinharjoittajille ja organisaatiokäytössä maksullinen palvelu.

Lääkäriliitto jakoi veloituksetta jäsenilleen Kelaimen käyttöön vaadittavan kortinlukijan.

- Suurin osa jäsenistämme on jo tilannut kortinlukijan. Niitä voi edelleen tilata meiltä, toteaa asiantuntija Lauri Vuorenkoski Lääkäriliitosta.

Kesällä 2017 Kelainta voidaan käyttää myös organisaatiokäytössä. Näin myös pienet yksityiset sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajat voivat ottaa Kelaimen käyttöön. Organisaatioille ja itsenäisille ammatinharjoittajille on tulossa myös mahdollisuus vastaanottaa uusimispyyntöjä.

Tarkista Kelaimen vaatimukset

Jos lääkäreillä tai hammaslääkäreillä on ongelmia Kelaimen käyttöönotossa ja käytössä, kannattaa aina lukea käyttöönoton ja käytön ohjeistukset kanta.fi-sivuilta.

- Asiakkaamme voivat tarkistaa oman tietokoneensa soveltuvuutta ja valmiutta Kelaimen käyttöön testisivultamme. Sivulta selviää mm. onko käyttöjärjestelmä ja selain tuettujen ohjelmistojen piirissä, samoin voi testata kortinlukijaohjelmiston toiminnan Kelaimen kanssa, toteaa asiakkuusvastaava Sini Palo Kelan Kanta-palveluista.

Lisää tietoa Kelaimesta