Sisältöjulkaisija

Kelan asiantunteva tukitiimi auttaa Kanta-palvelujen käytössä

Blogi - Kansalaiset Kirjoitettu 30.11.2018 Kaikki blogit

Miten reseptisivun yhteenvedon voi tulostaa Omakannasta? Miten teen elinluovutustestamentin? Entä milloin kannattaa olla yhteydessä suoraan terveydenhuoltoon?

Kanta-palvelut ovat monelle vielä suhteellisen uusi asia, joten ei ihme, että niiden käytöstä herää kysymyksiä. Kelan asiakastuessa on töissä asiantunteva tiimi vastaamassa kansalaisten sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kysymyksiin Kanta-palveluihin liittyen. Kansalaiset voivat esittää kysymyksiä niin puhelimitse, sähköpostitse kuin sähköisen lomakkeen kautta. Moneen kysymykseen löytää myös nopeasti vastauksen Kanta.fi:n usein kysytyistä kysymyksistä sekä Ohjeet ja asiointi -sivulta.

 

 

Minkälaisia kysymyksiä asiakastuelta yleensä kysytään?

Kansalaisten yhteydenottoja tulee asiakastukeen aivan laidasta laitaan.

"Meille tekniseen tukeen päätyvät usein ne haastavimmat. Kansalaisten kysymykset koskevat monesti teknisiä ongelmia Omakannan käytössä. Tai halutaan esimerkiksi tietää, miten resepti uusitaan tai miten omista resepteistä saa tehtyä yhteenvedon tulostamista varten", kertoo Janne Kosunen asiakastuen ICT-palveluista.

Asiakastukeen otetaan myös usein yhteyttä, kun tietyn lääkärikäynnin tiedot eivät näykään Omakannassa. Näihin kysymyksiin Kelan asiakastuessa ei voida vastata, koska heidän ei ole mahdollista päästä katsomaan mitä tietoja terveydenhuollosta on tallennettu kansalaisen Omakanta-palveluun.

”Terveydenhuolto vastaa Omakannassa näkyvistä terveystiedoista, eli näissä kyselyissä joudumme ohjaamaan soittajan ottamaan yhteyttä siihen terveydenhuollon yksikköön, jossa on käyty lääkärissä. Nämä ovat kurjia tilanteita asiakkaalle, kun ei pystytäkään auttamaan”, Kosunen harmittelee.

Asiakastuelta kysytään paljon myös sitä, miksi huoltaja ei pysty katselemaan alle 10-vuotiaan lapsen tietoja. Lapsen tietojen katselu estyy esimerkiksi silloin, jos lapsen huollosta on olemassa huollonjakosopimus tai -määräys. 

"Kyseiset tiedot tulevat väestötietojärjestelmästä, jota tuessa ei päästä näkemään. Tiedot voi tarkastaa maistraatin kautta. Jos huoltaja ei pääse näkemään lapsen tietoja Omakannan kautta, terveystietoja voi kysyä terveydenhuollosta, Kosunen 

Miten palaute lähetetään oikealle taholle?

Kansalaisten yhteydenotot koskevat useimmiten Omakannan käyttöä, ja siinä asiakastuki pystyy opastamaan hyvin ja ongelmat saadaan ratkottua. Tarvittaessa kysymys ohjataan eteenpäin Kelan sisällä tietylle asiantuntijalle, jotta erityisempiinkin kysymyksiin löydetään vastaus.

Jos kansalainen haluaa antaa palautetta, se välitetään niille tahoille tai asiantuntijoille keitä palaute koskee. "Asiantuntijat ottavat palautteet kehitysjonoon työstettäväksi, erityisesti jos jokin asia nousee usein esiin palautteissa tai kysymyksissä", Kosunen kuvailee.

Tukea myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille

Myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset sekä järjestelmätoimittajat voivat ottaa yhteyttä Kelan asiakastukeen. Kosusen mukaan yhteydenottojen aiheet vaihtelevat myös paljon, mutta useimmiten ne koskevat Kanta-palveluihin liittymistä. 

"Kuinka Kanta-palveluun liitytään, liittymisestä seuraavat muutostilanteet, organisaation sisäisten muutosten vaikutukset Kanta-palveluihin… Liittymiset ovat ehdottomasti suurin aihe, mistä meille tulee kysymyksiä. Yhteydenotoissa näkyvät tietysti myös erilaiset häiriötilanteet: jos jokin häiriötilanne on päällä, sitä sitten selvitetään yhteistyössä terveydenhuollon ammattilaisten kanssa."


Kelan asiakastuen yhteystiedot