Sisältöjulkaisija

Kanta.fi edelleen Suomen kolmanneksi arvostetuin verkkobrändi

Tiedote Kirjoitettu 10.10.2019 Kaikki tiedotteet

Taloustutkimuksen Verkkobrändi-tutkimuksen mukaan kanta.fi on edelleen Suomen kolmanneksi arvostetuin verkkobrändi. Kanta.fi kasvatti arvostusindeksiään ja ohitti jopa Googlen. Myös käyttäjätyytyväisyysindeksi kasvoi viime vuoteen verrattuna. 

Kanta.fi valittiin jälleen Suomen kolmanneksi arvostetuimmaksi verkkobrändiksi 150 tunnetuimman verkkobrändin joukosta. Kanta.fin imago on todella vahva suhteutettuna käyttäjien lukumäärään, sillä positiivisena imagoa pitäviä on lähes yhtä paljon kuin käyttäjiä. Parannettavaa on kuitenkin tunnettuudessa.

Brändien arvostuksessa kolmen kärki on

  1. Yle Areena
  2. Ilmatieteenlaitos
  3. Kanta.fi 

Kanta.fi on arvostetumpi kuin Google

Verkkopalvelun yleinen arvostusindeksi nousi viime vuodesta kolme pistettä ja on nyt 55. Tulos on erinomainen. Julkisten verkkopalvelujen ryhmässä tulos on toiseksi paras, edellä on vain Ilmatieteenlaitos. Tämän mukaan suomalaiset arvostavat kanta.fitä enemmän kuin Googlea. Arvostusindeksiin huomioidaan kaikkien vastaajien maininnat. Se lasketaan vähentämällä negatiivisten arvosanojen osuus positiivisistä arvosanoista, neutraaleja arvosanoja ei huomioida. 

Käyttäjätyytyväisyysindeksi nousi palvelun käyttäjien keskuudessa myös. Viime vuonna se oli 62 tänä vuonna 64. Julkisten verkkopalvelujen vertailussa kanta.fin sijoitus on tällä indeksillä mitattuna kolmas. Edellä ovat HelMet (Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan kaupunginkirjastot) sijalla yksi ja Ilmatieteenlaitos sijalla kaksi. 

Suositteluindeksi huippuluokkaa

Kanta.fin nettosuositteluindeksi on pysynyt samassa 42, kuin missä se oli viime vuonnakin. Julkisen palvelun ryhmän keskiarvo nettosuositteluindeksissä on 10. Yli 40 tulos katsotaan erinomaiseksi.

Kanta.fi-sivuston sisältöjä ja käytettävyyttä kehitetään koko ajan. Palvelussa panostetaan tällä hetkellä saavutettavuuteen ja kävijäkysely on tulossa loppuvuodesta. 

Brändien TOP10

  1.  Yle Areena
  2. Ilmatieteenlaitos
  3. Kanta.fi
  4. Google
  5. WhatsApp
  6. Yle
  7. Yle Elävä arkisto
  8. HelMet
  9. Duodecim terveyskirjasto
  10. Poliisi.fi

Näin tutkimus tehtiin

Tutkimus selvitti verkkobrändien tunnettuutta, arvostusta ja suositteluhalukkuutta suomalaisten internetin käyttäjien keskuudessa. Sen ensimmäisessä vaiheessa vastaajia on pyydetty mainitsemaan tuntemiaan suomalaisia ja kansainvälisiä verkkobrändejä. Verkkobrändit määriteltiin vastaajille verkossa toimiviksi palveluiksi. Toisessa vaiheessa vastaajat valitsivat 150 tunnetuimman brändin listalta ne, joita he käyttävät ja antoivat niille arvosanan. Kolmannessa vaiheessa käyttäjiä pyydettiin kertomaan, kuinka todennäköisesti he suosittelisivat kyseistä verkkobrändiä. 


Lue Taloustutkimuksen uutinen(taloustutkimus.fi)