Sisältöjulkaisija

Valitse julkaisuvuosi:

Artikkelit

7.12.2023, Artikkeli - Ammattilaiset

Sähköinen ensihoitokertomus voi pelastaa henkiä

Kannan sähköisen ensihoitokertomuksen avulla tieto liikkuu ensihoidon ja sairaalan välillä. Pilotointiin osallistuneen ensihoitolääkärin mukaan se on sujuvoittanut ensihoidon työtä.

10.11.2023, Artikkeli - Järjestelmäkehittäjät

Keskeisten terveystietojen yhteenvedot hyötykäyttöön

Keskeisten terveystietojen yhteenvedot helpottavat tiedon löytämistä Kannasta. Jotta Kannasta saadaan täysi hyöty irti, potilastietojärjestelmiin täytyy toteuttaa myös yhteenvetojen hyödyntäminen.

12.10.2023, Artikkeli - Kansalaiset

Näin tieto liikkuu Kannassa

Potilastiedot tallentuvat Kantaan sellaisena kuin terveydenhuollon ammattilainen ne potilastietojärjestelmään kirjaa. Jokainen kansalainen voi katsoa omia tietojaan OmaKannasta.

3.7.2023, Artikkeli - Kansalaiset

Aalto-yliopiston ja Kelan tutkimus: Sujuva pääsy omiin tietoihin on OmaKannan käyttäjille tärkeää

Pohjoismaisessa tutkimusyhteistyössä toteutettavassa NORDeHEALTH-hankkeessa tutkitaan suomalaisten, ruotsalaisten, norjalaisten ja virolaisten kokemuksia kansallisista potilasportaaleista. Suomessa Aalto-yliopisto ja Kela ovat kartoittaneet OmaKannan käyttäjien kokemuksia osana tutkimushanketta. Käyttäjiltä saatu palaute auttaa palvelun kehittämisessä.

14.6.2023, Artikkeli - Ammattilaiset

Kannan tiedot hyötykäyttöön hyvinvointialueilla

Kanta-palvelujen tietojen hyödyntäminen helpottaa hyvinvointialueiden työtä ja voi pitkällä aikavälillä tuoda kustannussäästöjä. Kela ja hyvinvointialueet tekevät yhteistyötä sote-tiedonhallinnan ja digipalvelujen kehittämisessä.

25.5.2023, Artikkeli - Kansalaiset

Chattirobotti Kanta-apulainen on jatkuvassa koulutuksessa

Chattirobotin opettaminen on käytännössä tietojen syöttämistä alustaan. Tätä työtä tekevät bottikuiskaajat. Heidän tehtävänään on olla aina muutaman askeleen edellä siinä, mitä seuraavaksi kysytään.

16.5.2023, Artikkeli - Kansalaiset

OmaKanta on tullut suomalaisille tutuksi

Vuonna 2022 OmaKannassa vieraili peräti 3,6 miljoonaa eri kävijää. Ahkerimmin sitä käyttivät Keski-Uudenmaan asukkaat. Hyvänä kakkosena tulee Länsi-Uusimaa. Kunnista OmaKannassa kävivät useimmin Kauniaisten asukkaat.

15.5.2023, Artikkeli

8 keinoa helpottaa sote-alan ahdinkoa digitalisaatiolla

Suomi on pieni maa, jolla ei ole varaa hukata digitalisaation mahdollisuuksia. Suomi on myös juuri sopivan kokoinen maa siihen, että kykenemme yhdistämään voimamme ja viemään sote-tiedon uudelle tasolle, kirjoittaa Kelan tietopalvelujohtaja Marina Lindgren Sosiaalivakuutus.fin puheenvuorossaan.