Sisältöjulkaisija

Kanta on kehittynyt arkistosta monipuoliseksi palveluksi – sote-tiedonhallinnan linjaukset ohjaavat tulevia vaiheita

Tiedote - Järjestelmäkehittäjät Kirjoitettu 21.6.2022 Kaikki tiedotteet

Kanta-palvelut muodostavat suomalaisen sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan kulmakiven. Kehitystyö pohjautuu kansallisiin linjauksiin, kokonaisarkkitehtuuriin ja tiekarttoihin.

Vuoden 2022 aikana on työstetty useita Kanta-palvelujen roolia määritteleviä linjauksia ja dokumentteja. Kansalliset linjaukset ja priorisoinnit on valmisteltu laajassa yhteistyössä sosiaali- ja terveydenhuollon kentän kanssa.

Tiedot sujuvammin sote-ammattilaisten käyttöön

Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisemissa sote-tiedonhallinnan linjauksissa asiakas- ja potilastietojen käsittely nojaa Kanta-palveluihin.  Kanta kokoaa julkisen ja yksityisen terveydenhuollon tiedot kaikkialta Suomesta, uuden asiakastietolain myötä yhä laajemmin myös sosiaalihuollosta. Omakanta varmistaa kansalaiselle kootun näkymän omiin tietoihin.

Tiedonhallinnan linjausten mukaan asiakas- ja potilastietojärjestelmissä on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota Kannasta haettujen tietojen käytettävyyteen.

”On tärkeää, että potilastietojärjestelmä näyttää Kanta-tiedot sote-ammattilaiselle helppokäyttöisessä muodossa. Myös meillä Kanta-palveluissa tehdään kehitystyötä tämän eteen”, Kanta-palvelujen päätuoteomistaja Pirjo Vuorikallas Kelasta kertoo.

Koko Suomen yhteisenä sote-tiedonhallinnan ratkaisuna Kanta lisää läpinäkyvyyttä ja yhdenvertaisuutta, tehostaa toimintaa ja vähentää kustannuksia. Resursseja säästyy terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen.

Kanta ei ole enää arkisto, vaan 24/7 toimiva palvelu

Sosiaali- ja terveysministeriö valmistelee parhaillaan myös sote-tiedonhallinnan kokonaisuudistusta. Tässä yhteydessä asiakastietolakiin on ehdotettu muutosta Kanta-palvelujen määritelmään, jotta se kuvaisi paremmin Kannan nykyistä luonnetta sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisena tietovarantona.

”Kanta ei ole enää vain arkisto, vaikka niin on totuttu perinteisesti ajattelemaan. Tiedot ovat käytettävissä heti, kun ne on Kantaan tallennettu. Ministeriön linjauksissa edellytetään palvelunantajia tallentamaan tiedot viivytyksettä Kantaan, jotta ne ovat heti hyödynnettävissä”, Vuorikallas painottaa.

Uudemmat Kantaa hyödyntävät sovellutukset hyödyntävät Kannan tietoja suoraan ilman erillistä omaa tietokantaa.

Tiekartat ohjaavat kehitystyötä

Kanta-palvelujen tiekartat 2022–2025 kokoavat lähivuosien kehitysaskeleet sekä ohjaavat suunnittelua valtakunnallisesti ja hyvinvointialueilla. Lisäksi julkaistaan vuosittaiset painopisteet ja konkreettinen julkaisuaikataulu kanta.fissä.

Kanta-tiekartat auttavat sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioita valmistautumaan ajoissa kansallisten aikataulujen vaatimiin tietojärjestelmäpäivityksiin ja toimintamallimuutoksiin. Tiekartat päivittyvät tarpeen mukaan.

Lisätietoja