Sisältöjulkaisija

Sosiaalihuollon Kanta-palvelut laajenevat – 2. vaiheen toiminnallisuudet voi nyt ottaa käyttöön

Tiedote - Järjestelmäkehittäjät Kirjoitettu 27.5.2020 Kaikki tiedotteet

Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston 2. vaiheen toiminnallisuudet on asennettu asiakastiedon arkiston tuotantoympäristöön. Käyttöönoton edellytyksenä on Kanta-yhteistestauksen ja tietoturva-auditoinnin läpäissyt tietojärjestelmä.

Sosiaalihuollon organisaatiot voivat ottaa nyt käyttöön seuraavat toiminnallisuudet joko kokonaan tai osatoteutuksina:

  • ammattilaisen sähköinen allekirjoitus
  • yhteinen asia (esim. perhe asiakkaana)
  • turvakiellon alaisten tietojen käsittely 
  • tilapäisen yksilöintitunnuksen käsittely
  • asiakastiedon koosteen rikastetumpi versio
  • asiakaskertomusmerkintöjen rakenteinen tallentaminen 
  • asia- ja asiakkuusasiakirjan uudet versiot
  • 2. vaiheen tai myöhemmän vaiheen asiakirjan -metatietomallin käyttö
  • asiakasasiakirjojen rakenteinen tallentaminen
  • rekisterinkäyttöoikeus eli palveluntuottajan oikeus tallentaa tietoa palvelunjärjestäjän rekisteriin ja hakea tietoa palvelunjärjestäjän rekisteristä.

Tietojärjestelmävaatimukset käyttöönotolle

Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston 2. vaiheen toiminnallisuuksien käyttöönotto edellyttää, että organisaatiolla on käytössään Kanta-yhteistestauksen ja tietoturva-auditoinnin läpäissyt tietojärjestelmä. 

Jos organisaatio ottaa käyttöön kaikki toiminnallisuudet, tietojärjestelmällä on oltava 2. vaiheen mukainen sertifikaatti. Kelan Kanta-palvelut antavat ohjeistusta siitä, miten toiminnallisuuksien käyttöönotto toteutetaan hallitusti.

Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon 2. vaiheessa tallennetut asiakasasiakirjat näkyvät Omakannassa sitten, kun lainsäädäntö mahdollistaa sen. 

Lisätietoja:

  • Lisätietoja ammattilaisille: kanta@kanta.fi
  • Lisätietoja tietojärjestelmätoimittajille: kantakehitys@kanta.fi

Lue lisää: