Innehållspresentatör

Aktuellt

30/11/2017, Meddelande

Utveckla en app till Kanta-tjänsterna - snart kan man dela sina egna uppgifter om välbefinnande via mobiltelefonen till en läkare

I Datalagret för egna uppgifter på Mina Kanta-sidor ska man i fortsättningen med olika appar kunna spara sina egna uppgifter om välbefinnande. Till exempel uppföljningsuppgifter för blodtryck eller motion kan sparas i tjänsten med hjälp av en mobilapplikation. Om man vill kan man i framtiden dela uppgifterna direkt till sin egen läkare. På evenemanget Slush introducerar social- och hälsovårdsministeriet en planeringstävling för apputvecklare där man söker nya slags appar som utnyttjar Datalagret för egna uppgifter. Vinnaren erhåller ett penningpris.

27/11/2017, Meddelande - Sociala medier

Patientdataarkivet förvarar och förmedlar information

För de flesta patienter har uppgifter lagrats i Kanta-tjänsternas Patientdataarkiv ända sedan 2012. Över 2,2 miljoner finländare har redan varit inne och tittat på sina uppgifter.

09/11/2017, Blogg - Medborgare

Lätt att förnya recept via Mina Kanta-sidor

Att förnya recept elektroniskt är en av de populäraste funktionerna på Mina Kanta-sidor. Dagligen görs cirka 6300 begäranden om förnyelse via Mina Kanta-sidor.

31/10/2017, Blogg - Vårdpersonal

Kanta och Patientdataarkivet som verktyg för läkaren

Hälsovårdsenheterna lagrar patientuppgifter från sina egna patientsystem i Patientdataarkivet. I Patientdataarkivet ser läkarna och vårdpersonalen patientuppgifterna, om patienten har gett lov till det. På Mina Kanta-sidor kan medborgarna se sina egna vårduppgifter som lagrats i Patientdataarkivet.

17/10/2017, Meddelande - Sociala medier

Patientuppgifterna i säkert förvar

Dataskyddet för användarna av Mina Kanta-sidor är i goda händer, försäkrar FPA:s Kanta-tjänsters dataskyddsansvariga.

19/09/2017, Meddelande - Sociala medier

Kanta - hela folkets databas

Kanta-tjänsterna ska utvecklas till hela folkets databas, som i framtiden inte bara innehåller hälsouppgifter utan också klientuppgifter inom socialvården. Det blir lättare att sköta ärenden när uppgifterna är tillgängliga oberoende av tid och plats. Det här kan också förbättra vårdkvaliteten.