Ajankohtaista
27.2.2023, Artikkeli - Kansalaiset
Tiesitkö, että silmien terveystiedot löytyvät OmaKannasta?
Silmälaseja käyttävä Väinö Teittinen, 51, hyödyntää OmaKannan silmien terveystietoja säännöllisesti. Kun optikko tai silmälääkäri on liittynyt Kanta-palveluihin, myös silmien terveystiedot voi katsoa halutessaan OmaKannasta.
23.2.2023, Tiedote - Kansalaiset
THL:n esiselvitys suosittaa Omakanta-mobiilisovelluksen toteutusta – Kela kokoaa käyttäjien tarpeet
Omakannan käyttäjätutkimuksissa on jo pitkään näkynyt asiakkaiden toive sujuvammasta mobiiliasioinnista. Puhelimeen ladattava sovellus olisi keino helpottaa ja nopeuttaa asiointia. Kela kokoaa nyt asiakkaiden näkemykset verkkokyselyn ja aiemman tutkimustiedon pohjalta.
21.2.2023, Tiedote - Kansalaiset
Huijausviestejä liikkeellä Kanta-palvelujen ja Omakannan nimissä
Kanta-palvelujen ja Omakannan nimissä liikkuu tällä hetkellä paljon huijausviestejä, joiden kautta rikolliset yrittävät saada haltuunsa suomalaisten henkilötietoja. Kanta-palvelut muistuttaa, että se ei koskaan kysy henkilötietoja sähköpostitse tai tekstiviestillä. Omakantaan voi kirjautua turvallisesti vain osoitteessa kanta.fi.
20.2.2023, Häiriötiedote
Varo Kanta-palvelujen ja OmaKannan nimissä liikkuvia huijauksia!
20.2.2023, Huoltotiedote - Kansalaiset
Huoltokatkot Kanta-palveluissa maaliskuussa 2023
Julkaisemme tässä suunnitellut päivitys- ja huoltotoimet, jotka voivat aiheuttaa käyttökatkoja palveluissa kuukauden aikana. Pahoittelemme mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.
15.2.2023, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Asiakastietolaki aiheuttaa muutoksia kieltoihin - mitä järjestelmätoimittajan pitää niistä tietää?
Vuoden ensimmäisessä toimittajayhteistyökokouksessa tehtiin tilannekatsaus asiakastietolain vaatimien järjestelmämuutosten aikatauluihin. Asiakastietolaki edellyttää muun muassa muutoksia kieltolomakkeisiin vuoden 2023 lopussa. Kokouksen materiaalit ovat saatavilla kanta.fistä.
9.2.2023, Tiedote - Kansalaiset
Kanta-palveluista saadaan tietoa sosiaalihuollon kehittämiseen
Sosiaalihuollon asiakastiedon toisiokäyttö etenee nyt harppauksin. Lähivuosina hyvinvointialueet pääsevät hyödyntämään kansallisesti kattavaa ja ajantasaista seurantatietoa sosiaalihuollosta. Tiedot sosiaalihuollon asiakkaiden asiakkuusjaksoista ja saaduista palveluista kerätään vuoden 2023 aikana THL:n sosiaalihuollon seurantarekisteriin.
7.2.2023, Häiriötiedote
Rajat ylittävässä reseptissä havaittu häiriö on päättynyt
7.2.2023, Häiriötiedote
Rajat ylittävässä reseptissä on havaittu häiriö
7.2.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Terveydenhuollon ammattilainen, tunnetko alaikäisen asiointiin liittyvät toimintamallit Kannassa?
Alaikäisen asiointiin liittyvää toimintamallia on päivitetty. Kanta-verkkokoulussa päivität osaamistasi alaikäisen päätöskyvyn arvioinnista sekä lääkkeiden määräämisestä ja toimittamisesta.
2.2.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Alaikäinen ja Kanta-palvelut -toimintamallia on päivitetty
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on tarkentanut ohjeita, jotka koskevat tilanteita, joissa terveydenhuollon tai apteekin asiakkaana on alaikäinen tai hänen puolestaan asioiva huoltaja. Myös Kanta-verkkokoulun sisältöjä on päivitetty uusien toimintamallien mukaisiksi.
31.1.2023, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Hyvinvointialue voi tukea yksityisen sosiaalihuollon liittymistä Kantaan – Näin ostopalvelutoiminta sujuvoituu
Erityisesti pienten yksityisten palvelunantajien liittymistä Kantaan on helpotettu uudella rinnakkaisliittymisen mallilla. Näin hyvinvointialue voi tukea pieniä toimijoita, jotka tuottavat ostopalveluja alueella.
30.1.2023, Artikkeli - Kansalaiset
Mahdollisuus asioida OmaKannassa läheisen puolesta helpottaa monen arkea
Täysi-ikäiset henkilöt, joilla ei ole verkkopankkitunnuksia, voivat nyt valtuuttaa luottohenkilönsä käyttämään puolestaan OmaKantaa esimerkiksi reseptien uusimiseen sekä laboratoriotulosten ja lääkärikäyntien tietojen katseluun.
26.1.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Terveydenhuollon ammattilainen, tunnetko potilastietojen luovuttamisen käytännöt?
Päivitä osaamistasi Kantaan tallennettujen tietojen luovuttamisesta verkkokoulussamme. Verkkokoulun eri osioista opit helposti esimerkiksi, mitä muutoksia tietojen luovuttamiseen tuli, kun hyvinvointialueet aloittivat toimintansa.
19.1.2023, Tiedote - Kansalaiset
Hyvinvointialueiden aloitus toi muutoksen asiakas- ja potilastietojen käyttöön – Omakanta palvelee kansalaisia entiseen tapaan
Kun asiakas- ja potilastiedot liikkuvat hyvinvointialueella sujuvasti, siitä hyötyvät sekä sote-alan ammattilaiset että kansalaiset. Ammattilaiset voivat jatkossakin katsoa ja hyödyntää tietoja hoidon ja palvelun yhteydessä.
17.1.2023, Häiriötiedote - Järjestelmäkehittäjät
Koronarokotustodistusten muodostumisessa havaittu häiriö on päättynyt
17.1.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Resepti-palvelun kysely sote-organisaatioiden tietosuojavastaaville ja itsenäisille ammatinharjoittajille on julkaistu
Kelan Kanta-palvelut laatii yhteistyössä tietosuojavaltuutetun toimiston sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa Resepti-palvelun tietosuojakyselyn.
12.1.2023, Huoltotiedote - Kansalaiset
Huoltokatkot Kanta-palveluissa helmikuussa 2023
Julkaisemme tässä suunnitellut päivitys- ja huoltotoimet, jotka voivat aiheuttaa käyttökatkoja palveluissa kuukauden aikana. Pahoittelemme mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.
12.1.2023, Huoltotiedote - Kansalaiset
Huoltokatkot Kanta-palveluissa tammikuussa 2023
Julkaisemme tässä suunnitellut päivitys- ja huoltotoimet, jotka voivat aiheuttaa käyttökatkoja palveluissa kuukauden aikana. Pahoittelemme mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.
11.1.2023, Tiedote - Kansalaiset
Koronarokotustodistuksen muodostumisessa on ongelmia vuonna 2023 annettujen rokotusten osalta
Jos olet saanut koronarokotuksen vuonna 2023, koronarokotustodistus ei välttämättä vielä muodostu. Vuonna 2022 ladatut todistukset ovat käytettävissä voimassaoloaikojensa mukaisesti.