Sisältöjulkaisija

Miten asioin turvallisesti Omakannassa?

Tiedote - Kansalaiset Kirjoitettu 27.9.2021 Kaikki tiedotteet

Omakanta on kansalaisen henkilökohtainen verkkopalvelu, jonka käyttäminen vaatii vahvan tunnistautumisen verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sähköisellä henkilökortilla. Lue ohjeet siitä, miten asioit turvallisesti Omakannassa.

Internetin hakukoneissa (esimerkiksi Google ja Bing) on havaittu mainoksia, joissa olevien linkkien väitetään johtavan Omakantaan. Älä klikkaa tällaista mainosta, sillä kyseessä on rikollisten tietojenkalasteluyritys, jolla pyritään saamaan haltuun esimerkiksi henkilötietoja ja verkkopankkitunnuksia.

Omakannassa asioiminen on turvallista, kun noudatat seuraavia ohjeita.

Ohjeet turvalliseen asiointiin Omakannassa

  1. Kirjoita selaimen osoiteriville kanta.fi. Sivulle saapuessasi osoiterivillä näkyy lukon kuva. Tämä tarkoittaa sitä, että tiedot lähetetään turvallisesti kanta.fihin eikä niitä voi siepata. Älä kirjaudu Omakantaan suoraan verkon hakukonetuloksista. 
  2. Tallenna kanta.fi-sivu selaimesi kirjanmerkkeihin tai suosikkeihin. Pääset näin sivulle jatkossa suoraan käyttämättä hakukoneita. 
  3. Valitse kanta.fi-sivulta painike Kirjaudu Omakantaan. Se ohjaa sinut Suomi.fi-palveluun, jolta pääset valitsemaan haluamasi tunnistautumistavan. Suomi.fi on julkishallinnon yhteinen tunnistautumispalvelu, ja myös siellä tiedot lähetetään turvallisesti. 
    • Jos tunnistaudut Omakantaan pankkitunnuksilla, voi palveluntarjoajana näkyä Osuuspankki (OP), vaikka käytössäsi olisivat jonkin muun pankin tunnukset. 
    • Jos tunnistaudut mobiilivarmenteella, palveluntarjoajana voi näkyä Telia. Tämä ei vaikuta tunnistautumiseen: kanta.fistä on aina turvallista kirjautua Omakantaan.
  4. Kirjaudu Omakannasta ulos aina, kun lopetat sen käytön. Tyhjennä myös selaimesi sivuhistoria ja välimuisti sekä sulje kaikki avoimet selainikkunat. Näin varmistat, etteivät samaa tietokonetta tai mobiililaitetta myöhemmin käyttävät henkilöt pääse näkemään tietojasi.

Älä koskaan lähetä sähköpostitse arkaluonteisia tietoja, kuten henkilötunnusta tai pankkitunnuksia. Kanta-palvelut tai Kela ei koskaan kysy niitä sähköpostilla tai tekstiviestillä. 

Huomaa myös, että Omakanta-palvelulla ei ole erillistä mobiilisovellusta.

Mitä teen, jos olen joutunut tietojenkalasteluyrityksen kohteeksi?

Jos olet päätynyt epäilyttävälle sivustolle tai saanut kirjautumista pyytävän viestin, toimi seuraavasti:

  • Älä vastaa viestiin tai syötä tietojasi vaadittuihin kenttiin.
  • Älä klikkaa viestissä olevia linkkejä.
  • Jos epäilet, että pankkitunnuksesi ovat joutuneet vääriin käsiin, ota yhteyttä pankkisi asiakaspalveluun ja tee sen jälkeen rikosilmoitus poliisille.

Pidä huolta itsestäsi ja läheisistäsi

Meistä jokainen voi huolehtia läheisistään jakamalla tietoa verkkohuijauksista ja auttamalla Omakannan käytössä, jotta kirjautuminen tapahtuu turvallisesti. Muistathan kuitenkin, että tunnistusvälineen haltijan pitää itse käyttää tunnuksiaan eikä niitä saa luovuttaa toisen käyttöön. 

Tietojenkalasteluyrityksiä kohdistuu kaikenikäisiin, joten jokaisen on oltava tarkkana verkossa asioidessaan.

Lisätietoja