Artikkelit
15.5.2023, Artikkeli
8 keinoa helpottaa sote-alan ahdinkoa digitalisaatiolla
Suomi on pieni maa, jolla ei ole varaa hukata digitalisaation mahdollisuuksia. Suomi on myös juuri sopivan kokoinen maa siihen, että kykenemme yhdistämään voimamme ja viemään sote-tiedon uudelle tasolle, kirjoittaa Kelan tietopalvelujohtaja Marina Lindgren Sosiaalivakuutus.fin puheenvuorossaan.
11.5.2023, Artikkeli - Kansalaiset
Miksi lääkäri tarvitsee potilastietojasi hoidon yhteydessä?
Potilasturvallisuuden ja hoidon kannalta on tärkeää, että terveydenhuollon ammattilaisilla on käytössään kattavat tiedot asiakkaasta. Sillä varmistetaan jokaiselle paras mahdollinen hoito. Tietojen käyttöön terveydenhuollossa on tarkat säännöt.
11.5.2023, Artikkeli - Järjestelmäkehittäjät
Kanta on nyt LinkedInissä – ota meidät seurantaan!
Kanta-palvelujen sosiaalisen median kanavavalikoima laajenee, kun vahvistamme läsnäoloamme sosiaalisessa mediassa. Jatkossa löydät Kannan myös LinkedInistä, jonne kokoamme koulutukset ja tapahtumat sote-ammattilaisille ja järjestelmäkehittäjille sekä ajankohtaiset aiheet Kanta-palveluista.
12.4.2023, Artikkeli - Järjestelmäkehittäjät
Hyvinvointialueiden kannattaa ottaa kaikki irti Kanta-palveluista
Kanta-palvelut helpottavat terveydenhuollon ammattilaisten työtä, sillä Kannasta löytyy paljon hyödynnettävää tietoa hoidon tueksi. Järjestelmiä on mahdollista kehittää siten, että Kanta-tiedot ovat entistä paremmin hyödynnettävissä.
4.4.2023, Artikkeli - Kansalaiset
Työterveyshuollon tiedot kulkevat mukanasi – näet ne OmaKannasta
OmaKannasta näet Kantaan kirjatut terveystietosi, onpa sinua hoidettu julkisella tai yksityisellä puolella. Tämä OmaKannan monipuolisuus tuli turkulaiselle Samppa Haapiolle iloisena yllätyksenä hänen tutustuessaan palveluun korona-aikana.
22.3.2023, Artikkeli - Ammattilaiset
Kannasta tukea potilaan terveydentilan arviointiin
Kanta-palveluihin tallennetut terveys- ja lääkitystiedot tukevat potilaan hoidon suunnittelua. Siksi on tärkeää, että ajantasaiset tiedot ovat helposti terveydenhuollon ammattilaisen käytettävissä.
3.3.2023, Artikkeli - Kansalaiset
Kanta-palvelujen chattirobotti Kanta-apulainen on oiva digiapuri
Maaliskuussa vuoden täyttävä Kanta-palvelujen chattirobotti on ollut menestys. Kanta-apulainen on oppinut huimasti uutta. Ylläpidon ohella sitä kehitetään jatkuvasti.
27.2.2023, Artikkeli - Ammattilaiset
Miten asioin alaikäisen lapsen puolesta OmaKannassa?
Huoltajat voivat asioida OmaKannassa myös yli 10-vuotiaan alaikäisen puolesta, kun terveydenhuollossa on tehty tarvittavat muutokset tietojärjestelmiin. Entä jos lapsen tiedot eivät näy OmaKannassa?
27.2.2023, Artikkeli - Kansalaiset
Tiesitkö, että silmien terveystiedot löytyvät OmaKannasta?
Silmälaseja käyttävä Väinö Teittinen, 51, hyödyntää OmaKannan silmien terveystietoja säännöllisesti. Kun optikko tai silmälääkäri on liittynyt Kanta-palveluihin, myös silmien terveystiedot voi katsoa halutessaan OmaKannasta.
30.1.2023, Artikkeli - Kansalaiset
Mahdollisuus asioida OmaKannassa läheisen puolesta helpottaa monen arkea
Täysi-ikäiset henkilöt, joilla ei ole verkkopankkitunnuksia, voivat nyt valtuuttaa luottohenkilönsä käyttämään puolestaan OmaKantaa esimerkiksi reseptien uusimiseen sekä laboratoriotulosten ja lääkärikäyntien tietojen katseluun.
14.12.2022, Artikkeli - Kansalaiset
5 vinkkiä: Omakanta auttaa kun asioit neuvolassa
Omakanta on kätevä arjen apu myös neuvolaikäisten lasten vanhemmille ja raskaana oleville.
17.11.2022, Artikkeli - Kansalaiset
5 vinkkiä: Tiedätkö, mikä on reseptin potilasohje ja mihin sitä käytetään?
Reseptin potilasohje on potilaan muistilappu vastaanotolla määrätyistä lääkkeistä. Potilasohje on hyvä pitää tallessa ja ottaa mukaan apteekkiin.
19.10.2022, Artikkeli - Kansalaiset
Hoitotahto kannattaa tallentaa OmaKantaan
Jokaisella on hyvä olla hoitotahto tehtynä. Hoitotahdolla voi määrittää omaa hoitoaan koskevia asioita sekä ilmaista toiveita siitä, mikä itselle on elämässä tärkeää.
12.10.2022, Artikkeli - Kansalaiset
Vinkit turvalliseen asiointiin Omakannassa
Verkkoasioinnissa kannattaa olla huolellinen, jotta tietosi eivät joudu vääriin käsiin. Lue vinkit turvalliseen asiointiin Omakannassa.
4.10.2022, Artikkeli - Kansalaiset
Elinluovutustahto kannattaa kirjata OmaKantaan
Suomessa jokainen meistä on mahdollinen elinluovuttaja, ellei ole sitä eläessään kieltänyt. Oman elinluovutustahtonsa voi tallentaa helposti yhdellä klikkauksella OmaKantaan.
29.9.2022, Artikkeli - Ammattilaiset
Kantaa käyttävien ammattilaisten äänet kuuluviin
Lainsäädäntö ja sen vaatimukset ohjaavat Kanta-palvelujen kehittämistä. Palveluja ei kuitenkaan kehitetä norsunluutorneissa vaan yhä enemmän yhdessä sosiaali- ja terveydenhuollon sekä apteekkien ammattilaisten kanssa.
8.9.2022, Artikkeli - Kansalaiset
Omakanta kokoaa yhteen paikkaan myös opiskelijan terveystiedot
Lappeenrantalainen Venla Kiuru pitää Omakantaa näppäränä arjen apuna. Omakannasta laboratoriotulokset voi tarkistaa kätevästi ja oma terveyshistoria löytyy yhdestä paikasta.
16.8.2022, Artikkeli - Kansalaiset
Omakanta helpottaa lapsiperheen terveysasiointia
Omakanta on koululaisten vanhemmille kätevä palvelu lasten terveysasioissa. Omakannasta on helppo tarkistaa tiedot esimerkiksi lasten käynneistä kouluterveydenhoitajalla.
27.6.2022, Artikkeli
Mitä kaikkea Kanta on?
Mitä eroa on Kannalla ja OmaKannalla? OmaKanta on kansalaisen näkymä omiin terveys- ja hyvinvointitietoihin ja osa valtakunnallisia Kanta-palveluja, joita kehitetään koko ajan yhteistyössä käyttäjien kanssa.
15.6.2022, Artikkeli - Kansalaiset
Mitä asioita OmaKannassa voi hoitaa?
OmaKanta on näkymä terveystietoihisi ajasta ja paikasta riippumatta. Terveydenhuollon ajanvaraukset voit tehdä ja tarkistaa suoraan siitä terveydenhuollon yksiköstä, jossa asioit.