Ajankohtaista
5.4.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Uusi kieltolomake potilastietojärjestelmiin 1.1.2024 mennessä
Potilastietojärjestelmissä otetaan käyttöön uusi kieltolomake, jota käytetään terveydenhuollossa potilastiedon luovutuskieltojen asettamiseen. Voimassa oleva asiakastietolaki velvoittaa kaikkia terveydenhuollon palvelunantajia ottamaan uuden lomakkeen käyttöön siirtymäajan mukaisesti 1.1.2024 mennessä.
4.4.2023, Artikkeli - Kansalaiset
Työterveyshuollon tiedot kulkevat mukanasi – näet ne OmaKannasta
OmaKannasta näet Kantaan kirjatut terveystietosi, onpa sinua hoidettu julkisella tai yksityisellä puolella. Tämä OmaKannan monipuolisuus tuli turkulaiselle Samppa Haapiolle iloisena yllätyksenä hänen tutustuessaan palveluun korona-aikana.
4.4.2023, Tiedote - Kansalaiset
OmaKannan asiakaspalvelun aukioloajoissa poikkeuksia pääsiäisenä
OmaKannan asiakaspalvelu on auki torstaina 6.4. klo 9-13. Kanta.fi-verkkopalvelusta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. Myös chattirobotti Kanta-apulainen palvelee ympäri vuorokauden.
4.4.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Organisaatioasiakkaiden asiakaspalvelun aukioloajoissa poikkeuksia pääsiäisenä
Asiakaspalvelu sote-ammattilaisille ja järjestelmätoimittajille on auki torstaina 6.4. klo 7–13. Häiriöilmoituksia voi tehdä pääsiäisenä 24/7.
4.4.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Henkilö voi kieltää tutkimuslöydökseen perustuvan yhteydenoton hyvinvointialueelta 1.1.2024 alkaen
Henkilö voi estää terveydenhuoltoa ottamasta yhteyttä, jos sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen toisiokäytössä tehdään hänen terveyttään koskeva merkittävä löydös. Yhteydenottokielto on mahdollista tehdä 1.1.2024 alkaen OmaKannassa tai hyvinvointialueen terveydenhuollossa. Hyvinvointialueiden kannattaa aloittaa nyt toteutuksen suunnittelu.
3.4.2023, Häiriötiedote
Todistusten ja lausuntojen välityksessä havaittu häiriö on päättynyt
3.4.2023, Häiriötiedote - Ammattilaiset
Kelaimessa havaittu häiriö on päättynyt
3.4.2023, Häiriötiedote - Ammattilaiset
Todistusten ja lausuntojen välityksessä Kelaan on havaittu häiriö
3.4.2023, Häiriötiedote - Ammattilaiset
Kelaimessa on havaittu häiriö
30.3.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Kanta helpottaa ostopalveluissa muodostuvien tietojen liikkumista hyvinvointialueilla
Kanta-palvelujen avulla sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietoja voidaan välittää ostopalvelutilanteissa kustannustehokkaasti ja turvallisesti. On kaikkien etu, että tiedot liikkuvat sujuvasti hyvinvointialueen ja yksityisen palveluntuottajan välillä.
27.3.2023, Häiriötiedote
Todistusten ja lausuntojen välityksessä Kelaan on havaittu häiriö
Todistusten ja lausuntojen välityksessä Kelaan on havaittu häiriö. Häiriö alkoi 18.3.2023.
22.3.2023, Artikkeli - Ammattilaiset
Kannasta tukea potilaan terveydentilan arviointiin
Kanta-palveluihin tallennetut terveys- ja lääkitystiedot tukevat potilaan hoidon suunnittelua. Siksi on tärkeää, että ajantasaiset tiedot ovat helposti terveydenhuollon ammattilaisen käytettävissä.
21.3.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Sähköinen eurooppalainen resepti on laajentunut Espanjaan
Suomesta voi ostaa lääkkeitä nyt myös espanjalaisella sähköisellä reseptillä. Palvelun avautumisen jälkeen Espanjassa tehdyt lääketoimitukset näkyvät Reseptikeskuksessa reseptien toimitustiedoissa.
21.3.2023, Tiedote - Kansalaiset
Suomalaisella sähköisellä reseptillä voi nyt hankkia lääkkeitä Espanjassa
Suomalaista sähköistä reseptiä voi käyttää Euroopassa entistä laajemmin, nyt myös Espanjassa. Aluksi resepti käy Espanjassa kuudella alueella.
21.3.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastyytyväisyyskysely 2022: tyytyväisyys Kanta-palvelujen kehittämiseen on kasvanut
Selvitimme loppuvuodesta 2022 sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden tyytyväisyyttä Kanta-palvelujen toimivuuteen, kehittämiseen, palvelutoimintaan ja viestintään. Etenkin julkisen sektorin tyytyväisyys Kannan kehittämiseen ja palvelujen tarjoamaan hyötyyn kasvoi verrattuna edelliseen vuoteen.
20.3.2023, Tiedote
Anna palautetta kanta.fi-sivustosta – vastaa kävijäkyselyyn
Kanta.fi-sivuston kävijäkysely on auki 20.3. alkaen. Kehitämme palautteen avulla sivustoa entistä paremmaksi. Kanta.fi on Kanta-palvelujen ensisijainen viestintä- ja palvelukanava.
17.3.2023, Tiedote
Kanta.fin käyttäjiltä pyydetään jatkossa lupa evästeisiin
Kanta.fi-sivustolla otetaan käyttöön evästeilmoitus, jolla käyttäjältä pyydetään lupa kävijäseurannan evästeiden tallentamiseen. Kävijäseurannan evästeet ovat käytössä vain kanta.fi-sivustolla, eivät OmaKanta-verkkopalvelussa, jonne täytyy kirjautua esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla.
15.3.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Kanta-palvelujen ostopalvelun valtuutus kattaa nyt myös kuva-aineistot
Ostopalvelun valtuutus helpottaa Kantaan tallennettujen kuvien välittämistä ostopalvelutilanteissa. Käyttöönotot terveydenhuollossa voivat alkaa.
14.3.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Apteekkien asiakastyytyväisyyskysely 2022: lähes 90 prosenttia apteekeista tyytyväisiä Kanta-palvelujen toimintaan kokonaisuutena
Selvitimme marras-joulukuussa 2022 apteekkien tyytyväisyyttä Kanta-palveluihin. Vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä Kanta-palvelujen toimintaan, mutta muun maussa niiden kehittämisessä löydettiin parannettavaa. Kysely toteutettiin apteekeille nyt toista kertaa.
13.3.2023, Tiedote - Ammattilaiset
Sosiaalihuollon Kanta-liittymisvelvoite lähestyy – Päivitä asiakastietojärjestelmäsi vastaamaan lain vaatimuksia
Hyvinvointialueet ja alueille sosiaalipalveluja tuottavat yksityiset liittyvät Kantaan ennen syyskuuta 2024. Myös asiakastietojärjestelmät on päivitettävä, jotta esimerkiksi sosiaalihuollon tietojen luovuttaminen hyvinvointialueiden välillä onnistuu.