Innehållspublicerare

Aktuellt om EU:s coronaintyg och hälso- och sjukvårdens verksamhetsmodeller

Meddelande - Vårdpersonal Skrivet 2.9.2021 Alla meddelanden

Det finns brister i tillgängligheten för EU:s coronaintyg på MinaKanta-sidor och dessa kan hälso- och sjukvården eller patientdatasystemets leverantör korrigera. Intyg har inte skapats på grund av felaktiga eller bristfälliga registreringar. Coronaintyget skapas redan för 99 % av dem som fått coronavaccination i och med kvalitetsförbättring och korrigeringar i efterhand av registreringen. Även i fortsättningen är det mycket viktigt att registrera uppgifterna korrekt med en gång. Också testintyg skapas för över 93 % av de utförda testen.

Kundens EU-coronaintyg syns inte på MinaKanta-sidor och intyget kan inte fås från Den nationella utskrifts- och registreringstjänsten – hur gå till väga?

  1. Ifall kundens EU-coronaintyg eller uppgifter inte syns, utreds detta först internt inom organisationen.
    1. Säkerställ att alla uppgifter har registrerats enligt anvisningarna.
    2. Kontrollera om uppgifterna har sparats i Patientdataarkivet och be vid behov om hjälp av arkivarien, som kan kolla upp situationen på Arkivariens gränssnitt och vid behov göra makuleringar av handlingar.
    3. Utred från patientdatasystemets huvudanvändare den egna organisationens situation vid arkivering av vaccinationsdata och testresultat och i eventuella korrigeringar i efterhand.
  2. Ifall man inte inom organisationen kan utreda orsaken till varför uppgifterna inte syns för patienten på MinaKanta-sidor, hjälper systemleverantören till att utreda frågan och gör vid behov en störningsanmälan till Kanta-tjänsterna.

Kunden ska inte hänvisas till att kontakta Kanta-tjänsterna eller THL. För korrigering av uppgifterna ansvarar en aktör inom hälso- och sjukvården och/eller patientdatasystemleverantören. Det är viktigt att informera om detta för yrkesutbildad personal som utför kundarbete.

Organisationer inom hälso- och sjukvården ska förbereda sig på att ge EU-coronaintyg åt minderåriga

Inom hälso- och sjukvården ska EU-coronaintyget ges åt en minderårig eller hens vårdnadshavare, ifall det inte är möjligt att ladda ner intyget från MinaKanta-sidor. Vårdnadshavarna ser på MinaKanta-sidor under 10-åriga barns uppgifter. Över 10-åriga minderåriga barns uppgifter syns för vårdnadshavaren, ifall patientdatasystemet som hälso- och sjukvården använder har i bruk en funktionalitet, med vars hjälp den minderårigas beslutsförmåga och önskan att utlämna uppgifter registreras. Den funktionalitet som krävs har emellertid inte tagits i bruk inom största delen av hälsovårdsorganisationerna, och sålunda syns inte nödvändigtvis coronaintygen för vårdnadshavaren till ett barn över 10 år.

Många offentliga hälsovårdsorganisationer kan emellertid printa ut EU:s coronaintyg åt de kunder som inte har möjlighet att få intyget från MinaKanta-sidor. Detta gäller också intyg för minderåriga. Inom hälso- och sjukvården ska man förbereda en verksamhetsmodell för utskrift av intyg åt kunder.

EU-coronaintyg får även personer som saknar finsk personbeteckning

Endast personer med finsk personbeteckning och identifieringsmedel som krävs för användning av MinaKanta-sidor har åtkomst till MinaKanta-sidor, varför hälso- och sjukvårdens roll vid utskrift av intyg framhävs.

För personer utan finsk personbeteckning kan man skapa en tillfällig identifieringsbeteckning i patientdatasystemet. Även uppgifter som registrerats för en tillfällig identifieringsbeteckning sparas i Kanta. För personer med tillfällig identifieringsbeteckning kan man printa ut EU:s coronaintyg endast inom den hälsovårdsorganisation där kundens vaccination getts och den tillfälliga identifieringsbeteckningen skapats. Intyget skrivs ut från den tillfälliga nationella utskrifts- och registreringstjänsten eller patientdatasystemet, ifall systemet i det skedet stöder detta. Det går att hämta intyget från Kanta med en tillfällig identifieringsbeteckning från och med 27.8.2021.

EU:s coronaintyg baserar sig på data sparade i Kanta, vars kvalitet kan följas upp från offentliga kvalitetsrapporter

För att man ska kunna skapa EU:s coronaintyg måste vaccinationsdata och testresultat som registrerats inom hälso- och sjukvården sparas i Kanta i enlighet med nationella bestämmelser och THL:s registreringsanvisningar. Det är möjligt att följa upp kvaliteten på data i coronaintyg och -testresultat specifikt för respektive tjänsteproducent.

Ifall det på basis av rapporten finns problem med kvaliteten, ska man i första hand kontakta systemleverantören. Ifall intyg inte kan skapas, är det skäl att meddela om detta internt inom organisationen och även till kunderna.

Mer information

Inspelning 21.6.2021: Infomöte om EU:s coronaintyg: Inspelning (youtube.com), material (kanta.fi)

Frågor om coronavaccinationsrapporten: rokotusrekisteri@thl.fi

Frågor om coronatestrapporten: sotetiedonhallinta@thl.fi

Frågor om Kanta-tjänsterna: kanta@kanta.fi

THL ansvarar för de nationella anvisningarna för registrering: sotetiedonhallinta@thl.fi

Coronaintyg: anvisningar för yrkesutbildad personal inom hälso- och sjukvården (thl.fi, på finska)

Nationella utskrifts- och registreringstjänsten för organisationer inom den offentliga hälso- och sjukvården (thl.fi, på finska)

Ofta ställda frågor (thl.fi)