Innehållspublicerare

Kunduppgiftslagen går vidare till riksdagen för behandling

Meddelande - Utvecklare Skrivet 5.11.2020 Alla meddelanden

Enligt lagförslaget ska i framtiden inte bara patientuppgifter utan även klientuppgifter inom socialvården samt uppgifter om välbefinnande sparas i Kanta-tjänsterna. Dessutom ska utlämnandet av uppgifter inom social- och hälsovården ändras så att kundens så kallade allmänna samtycke slopas.

Social- och hälsovårdsministeriet har berett en ny lag om elektronisk behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården. Lagen föredrogs vid statsrådets sammanträde torsdag 5.11.2020. Härnäst går lagförslaget vidare till riksdagen för behandling. Enligt förslaget ska lagen träda i kraft 1.4.2021.

Socialvårdsuppgifter till Kanta

En del socialvårdsaktörer har redan nu anslutit sig som användare av Kanta-tjänsterna. I och med den nya lagen blir det efter en övergångstid obligatoriskt för socialvården att ansluta sig till Kanta. Småningom börjar socialvårdsuppgifter också visas för medborgarna på Mina Kanta-sidor.

Kunden ska också själv kunna spara sina egna uppgifter om välbefinnande eller uppgifter som producerats av välbefinnandeapplikationer i Kanta. Redan nu är det möjligt att spara uppgifter om sitt eget välbefinnande, men i och med den nya lagen ska uppgifterna med kundens samtycke också kunna ses och utnyttjas av yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården.

Kundens allmänna samtycke slopas

I och med den nya kunduppgiftslagen förändras utlämnandet av patient- och klientuppgifter inom social- och hälsovården. I fortsättningen är kundens uppgifter tillgängliga för de yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården som har en vårdrelation till kunden, om inte kunden särskilt förbjuder att uppgifterna används. För närvarande visas kundens uppgifter bara där de har dokumenterats, om inte kunden ger sitt allmänna samtycke till att uppgifterna används.

Med tanke på god vård och patientsäkerhet är det viktigt att yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården har tillgång till alla aktuella uppgifter om kunden. Medborgarna har ändå rätt att besluta om hur deras uppgifter används och kan om de så vill förbjuda att uppgifterna lämnas ut.

Är din organisation redo för den nya lagen?

Social- och hälsovårdsministeriet uppmanar social- och hälsovårdsorganisationerna och informationssystemleverantörerna att bereda sig på ett raskt verkställande av lagen. I det första skedet gäller det att förbereda sig för förändringarna i utlämnande av uppgifter.'

Klient- och patientdatasystemen uppdateras så att de motsvarar de förändringar som lagen för med sig. Hälso- och sjukvårdsorganisationerna tar i bruk de uppdaterade systemen och ger personalen utbildning om den nya verksamhetsmodellen.

Alla medborgare informeras om vad den nya lagen innebär. FPA tillhandahåller gränssnittet Luotain, där yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården kan spara uppgifter om informering av patienten och om förbud.

FPA svarar för den nationella medborgarkommunikationen i samband med genomförandet av lagen och för att genomföra en bred kommunikationskampanj. FPA tar fram kommunikations- och informationsmaterial för medborgarna på Mina Kanta-sidor och i webbtjänsten kanta.fi samt material för yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården.

Utbildning i januari

FPA ordnar utbildning för social- och hälsovården om verkställandet av den nya kunduppgiftslagen. Den första utbildningen hålls i november 2021. Syftet är att presentera lagens verkningar för företrädare för social- och hälsovårdsorganisationerna samt förbereda dem för att genomföra ändringarna i sin egen organisation. Anmälan öppnas inom kort.

Läs mer