Innehållspublicerare

Kundenkäten 2020: användarna vill delta i utvecklingen

Meddelande - Utvecklare Skrivet 18.2.2021 Alla meddelanden

Hösten 2020 utredde Kanta-tjänsterna hur nöjda deras organisationskunder var med bl.a. utvecklingen av Kanta-tjänsterna, kundsamarbetet och den tekniska funktionen. Organisationskunderna hade också möjlighet att ge öppen respons.

Målgruppen för enkäten var social- och hälsovårdsorganisationer. Av svararna representerade 64 % den privata och 36 % den offentliga sektorn. Totalt inkom 276 svar.

Nöjdheten rekordhög framför allt med informationssäkerheten och dataskyddet

Inom den privata sektorn var nöjdheten med Kanta-tjänsterna större än inom den offentliga sektorn. Inom den privata sektorn var 77 % ganska nöjda eller mycket nöjda med verksamheten som helhet, mot 49 % inom den offentliga. Det var framför allt små privata aktörer som var nöjda.

Representanter för informationsförvaltningen och social- och hälsovårdens ledning var Kanta-tjänsternas nöjdaste användare. Yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården var minst nöjda.

Kanta-tjänsterna upplevdes vara till nytta i organisationerna – 66 % av alla som svarade var mycket nöjda eller ganska nöjda med den nytta som Kanta-tjänsterna medförde för organisationen.

Allra nöjdast var man med dataskyddet och informationssäkerheten i Kanta-tjänsterna. Inom den offentliga sektorn var medelbetyget för dataskyddet och informationssäkerheten 4,2 (på skalan 1–5) och inom den privata sektorn 4,3. Nöjdheten med informationssäkerheten och dataskyddet var ännu högre än 2018.

Utmaningar vid utnyttjandet av uppgifter som lagrats i Kanta

Ett utvecklingsobjekt som framkom i svaren på de öppna frågorna var hur man smidigt ska hitta de uppgifter som behövs i det praktiska patientarbetet.

Fokusområdena för Kanta-tjänsterna under 2021 försöker möta den här utmaningen: Sammanställningarna av centrala hälsouppgifter ska göra det lättare att hitta väsentlig information. Den riksomfattande medicineringslistan gör det lättare att hålla koll på patientens aktuella medicinering.

Bland de övriga utvecklingsobjekten inom Kanta-tjänsterna kommer patientsammandraget (Patient Summary) att erbjuda hälso- och sjukvården en bättre översikt i standardiserad form av kundens hälsa. Med hjälp av sammandraget går det också att få uppgifter från andra register och distrikt.

Svararna vill delta i utvecklingen av Kanta-tjänsterna

Enligt enkätresultaten skulle svararna gärna vara mer delaktiga i utvecklingen av Kanta-tjänsterna. Kanta-tjänsterna har tagit till sig detta och kommer att utveckla nätverksarbetet. Kundrelationsprocesserna, verksamhetssätten och tjänsterna utvecklas i samarbete mellan parterna, som exempel kan bl.a. nämnas workshopparna kring medicineringslistan och specifikationerna.

Läs mer