Innehållspublicerare

Kundenkät 2021: social- och hälsovården har blivit nöjdare med Kanta-tjänsterna

Meddelande Skrivet 16.12.2021 Alla meddelanden

Hösten 2021 tog vi reda på hur nöjda våra kunder är med Kanta-tjänsterna: utvecklingen av tjänsterna, funktionen, kundsamarbetet och kommunikationen. Social- och hälsovårdsorganisationerna var särskilt nöjda med dataskyddet och informationssäkerheten.

Målgruppen för enkäten var social- och hälsovårdsorganisationer som infört Kanta-tjänster. Totalt inkom 148 svar. Av svarslämnarna representerade 31 % den offentliga och 69 % den privata sektorn. Responsen används för att utveckla Kanta-tjänsterna och dess serviceverksamhet.

Den allmänna nöjdheten med Kanta-tjänsterna var bra: cirka 80 % av svarslämnarna var mycket eller ganska nöjda med Kanta-tjänsternas funktion – framför allt var nöjdheten med tjänsternas tekniska funktion bättre än år 2020. 

Förtroendet för Kantas dataskydd och informationssäkerhet fortsättningsvis starkt 

Över 80 % av dem som deltog i enkäten var nöjda med Kanta-tjänsternas dataskydd och informationssäkerhet. Allra nöjdast var Kanta-kontaktpersonerna i den offentliga sektorn, där 96 % gav positivt betyg åt dataskyddet och informationssäkerheten. Då användningen av Kanta-tjänsterna ökar och tjänsterna blir mer kända satsas det kraftigt på dataskyddet och informationssäkerheten även i fortsättningen.

Nöjdheten med serviceverksamheten på väg uppåt 

Svarslämnarna ombads också tycka till om hur Kanta lyckats med sin serviceverksamhet, till exempel med kundtjänsten samt stödet vid införanden och i förändringssituationer. Nöjdheten med alla dessa hade ökat. Den tydligaste förbättringen gällde den offentliga sektorns nöjdhet med stödet vid införanden och i förändringssituationer.

Företrädarna för ICT-förvaltningen var nöjdast med Kanta-utbildningarna, cirka 80 % av dem gav positivt betyg. De lägsta betygen för utbildningarna kom från social- och hälsovårdspersonalen: cirka 10 % av dem upplevde att de hade fått den utbildning de behövde för användningen av Kanta-tjänsterna. Kantas serviceverksamhet utvecklas fortlöpande, och stödet till social- och hälsovårdspersonalen kommer i framtiden att förbättras bland annat genom nya webbskolor samt fler utbildningsinspelningar.

Kundbehoven beaktas bättre vid Kanta-utvecklingen

Omkring hälften av svarslämnarna var nöjda med utvecklingen av Kanta-tjänsterna. Nöjdheten hade emellertid ökat jämfört med 2020. Svarslämnarna upplevde också att de fick information om nya funktioner i Kanta bättre än tidigare.

Största delen av svarslämnarna bedömde att den egna organisationen inte kan delta i utvecklingen av Kanta-tjänsterna på ett tillräckligt sätt. Svaret kan möjligen förklaras av det exceptionella året och social- och hälsovårdsorganisationernas egna resurser. På Kanta-tjänsterna vill man i allt högre grad engagera kunderna i utvecklingen. I och med Kanta-tjänsternas affärsverksamhetssakkunniga kommer nätverks- och workshoparbetet att öka framöver, och de praktiska kundbehoven identifieras redan i ett tidigt skede av utvecklingen. Man håller också på att omarbeta Kanta-tjänsternas publiceringstidtabell så att den ska vara informativare, vilket bidrar till att effektivisera informationen om Kanta-utvecklingen.

Kommunikationen är tillräcklig – i synnerhet får störningskommunikationen beröm

Jämfört med tidigare års enkäter upplevde allt fler svarslämnare att de får tillräckligt med information om Kanta-tjänsterna. Framför allt var företrädarna för den offentliga sektorn nöjda med kommunikationens tillräcklighet: 78 % av dem instämde med påståendet. 

I synnerhet fick störningskommunikationen utmärkta betyg i enkäten: Av företrädarna för ICT-förvaltningen i den offentliga sektorn upplevde närmare 90 % att störningskommunikationen var tydlig och tillräcklig och skedde i rätt tid. I den privata sektorn hade nöjdheten med störningskommunikationen minskat en aning, men låg dock fortfarande på utmärkt nivå. 

En del svarslämnare upplevde att det var besvärligt att hitta information i webbtjänsten kanta.fi. Ändå gav nästan 60 % av svarslämnarna positivt betyg åt detta. I webbtjänsten pågår ett projekt som syftar till att förbättra kundupplevelsen – ingångssidorna förnyas och kundvägarna förenklas för att det ska gå lättare att hitta information.