Innehållspublicerare

EU:s coronaintyg hämtas aktivt på Mina Kanta-sidor – för tillfället syns dock inte intyget om tillfrisknande för alla

Meddelande Skrivet 16.7.2021 Alla meddelanden

För närvarande kan de flesta som använder Mina Kanta-sidor se sina coronavaccinationsintyg och färska testintyg. Nästa vecka görs tekniska uppdateringar för att också de intyg om tillfrisknande som nu saknas ska visas från olika patientdatasystem.

EU:s intyg om covid-19-test och tillfrisknande från covid-19 har varit tillgängliga på Mina Kanta-sidor sedan 14.7. EU:s vaccinationsintyg har varit tillgängligt på Mina Kanta-sidor ända sedan 22.6.

De flesta finländare får sitt vaccinationsintyg smidigt från Mina Kanta-sidor

Uppgifter för coronavaccinationsintyg har levererats till Mina Kanta-sidor från nästan hela landet.

– Över 93 procent av dem som vaccinerats får EU:s vaccinationsintyg smidigt från Mina Kanta-sidor. Vissa hälso- och sjukvårdsorganisationer håller fortfarande på med att göra korrigeringar i systemen, men överlag är läget riktigt bra, säger Pirjo Vuorikallas, som är huvudproduktägare för Kanta-tjänsterna.

I THL:s rapport kan man kontrollera läget i fråga om vaccinationsuppgifter i olika regioner: Täckningen i fråga om uppgifter som krävs för coronavaccinationsintyg i tjänsten Mina Kanta-sidor (thl.fi) (på finska)

Enstaka vaccinationsintyg kan också saknas på grund av ett fel eller en brist i de uppgifter som registrerats inom hälso- och sjukvården.

– Uppgifterna i vaccinationsintyget korrigeras vid den hälso- och sjukvårdsenhet där man vaccinerats, påminner Vuorikallas.

Teknisk uppdatering av uppgifterna för friskintyg nästa vecka

För tillfället visas EU-intyget om tillfrisknande inte alltid på Mina Kanta-sidor för den som har haft corona.

– I Finland finns det tiotals patientdatasystem och flera hundra hälso- och sjukvårdsorganisationer, där uppgifterna registreras på olika sätt. Kanta-systemet sammanställer alla de här uppgifterna och skapar intygen automatiskt. Systemet är komplext och därför tar det tid att lokalisera problemen, förklarar Vuorikallas.

I början av vecka 29 görs en teknisk uppdatering i Kanta-tjänsterna, och i och med den kommer en del av de friskintyg som saknas att börja visas från olika patientdatasystem. Utredningsarbetet fortsätter emellertid i samarbete med hälso- och sjukvården.

Om behovet av intyget är akut får man en utskrift från hälso- och sjukvården

Många finländare har redan gått in på Mina Kanta-sidor och kollat sina coronaintyg. Om intyget ännu inte finns där, behöver man inte bli orolig.

– Om man inte behöver intyget just nu lönar det sig att i lugn och ro vänta på att saken rättas till. Det är viktigt att undvika att belasta hälso- och sjukvården, om det bara är möjligt.

Om man däremot behöver ett intyg genast på grund av resa, ska man kontakta den hälso- och sjukvårdsorganisation där man vaccinerats eller testats.

I vissa hälso- och sjukvårdsorganisationer har man kunnat få ett EU-coronaintyg på papper sedan 15.7. Målet är att det här ska vara möjligt överallt inom den offentliga hälso- och sjukvården senast i mitten av augusti. Om hälso- och sjukvården ännu inte kan skriva ut EU:s coronaintyg, får resenären ett annat intyg som innehåller motsvarande information.

– Vid gränsövergång duger det också med ett annat coronaintyg än EU:s coronaintyg med QR-kod, åtminstone fram till 12.8. Också efter det går det att passera gränsen även med ett annat intyg, men varje land bestämmer själv de exakta kriterierna. EU-intyget är inte det enda möjliga intyget i samband med resa, även om det underlättar resandet, påminner Vuorikallas.

Resenären måste själv ta reda på inreselandets krav

Före resan måste resenären ta reda på vilket coronaintyg som behövs vid inresa till destinationslandet. Dessutom ska resenären hålla koll på coronaläget och coronaanvisningarna i destinationslandet och Finland. Anvisningarna om resa till olika EU-länder har sammanställts på webbplatsen Re-open EU (reopen.europa.eu).

Mer information

Mediekontakter:

  • Kanta-tjänsternas huvudproduktägare Pirjo Vuorikallas, FPA, fornamn.efternamn@kela.fi

  • Kanta-tjänsternas huvudproduktägare Mia Mustonen, FPA, fornamn.efternamn@kela.fi

  • FPA:s kommunikations mediejour vardagar kl. 9-16, tfn 020 634 7745, viestinta@kela.fi

Frågor från medborgarna om coronaintygen på Mina Kanta-sidor:

 

Allmän rådgivning:

  • Mina Kanta-sidors kundtjänst: asiakaspalvelu@kanta.fi
  • Obs! Mina Kanta-sidors kundtjänst har inte möjlighet att kontrollera eller korrigera personliga hälsouppgifter. I dessa fall ska du kontakta den hälso- och sjukvårdsenhet där du fått vård.

Fel eller brister i coronaintygen:

  • hälso- och sjukvården: den organisation där du vaccinerats eller testats för corona

Andra länders krav på intyg samt rederiernas och flygbolagens intygspraxis:

  • destinationslandets egna webbsidor om corona eller rederiernas och flygbolagens egna webbsidor och kundservicekanaler
  • Re-open EU (europa.eu)