Innehållspublicerare

EU:s coronaintyg nu även åt personer som saknar finsk personbeteckning

Meddelande Skrivet 18.9.2021 Alla meddelanden

Personer som inte har finsk personbeteckning kan nu få EU:s coronaintyg utprintat från hälso- och sjukvården. Det är inte möjligt att få ett intyg från MinaKanta-tjänsten utan personbeteckning.

Personer som har finsk personbeteckning och något identifieringsmedel, såsom finska nätbankskoder, får EU:s coronaintyg direkt från MinaKanta-tjänsten. Användning av MinaKanta-sidor förutsätter inte finskt medborgarskap.

Coronaintyget kan printas ut inom hälso- och sjukvården

EU:s coronaintyg kan nu printas ut inom hälso- och sjukvården även åt de personer som saknar finsk personbeteckning, men som har fått coronavaccination eller som genomgått coronatest i Finland. Intyget som fås från hälso- och sjukvården är detsamma som EU:s coronaintyg som printas ut från MinaKanta-sidor.

Till exempel kan utlänningar som arbetar i Finland för ett utländskt företag eller studerar i Finland sakna finsk personbeteckning.

För personer utan finsk personbeteckning skapas i patientdatasystemet en tillfällig identifieringsbeteckning. Även uppgifter som registreras för den tillfälliga identifieringsbeteckningen sparas i Kanta. För personer med tillfällig identifieringsbeteckning kan EU:s coronaintyg printas ut endast från den enhet inom hälso- och sjukvården som registrerat uppgifterna.

Mer information från den lokala hälsovårdsorganisationen

Vid alla hälsovårdsorganisationer är det fortfarande inte möjligt att printa ut ett EU-coronaintyg. Av denna orsak ger hälsovårdsorganisationerna närmare instruktioner lokalt, hur personer utan finsk personbeteckning kan få ett utprintat EU-coronaintyg. Närmare instruktioner ska kollas upp från den hälsovårdsorganisation som gett vaccinet eller utfört coronavirustestet.

Mer information

Mediakontakter:

  • Mari Holmroos, specialist på FPA:s Kanta-tjänster förnamn.efternamn@kela.fi
  • FPAs kommunikations mediajour vardagar kl. 9–16, tel. 020 634 7745, viestinta@kela.fi

Medborgarnas frågor om coronaintyg:

Allmän rådgivning:

  • MinaKanta-sidors kundtjänst: asiakaspalvelu@kanta.fi

Obs. I MinaKanta-sidors kundtjänst är det inte möjligt att kontrollera eller korrigera personliga hälsouppgifter. Ta i detta fall kontakt med den hälsovårdsenhet som du anlitat.

Utskrift av coronaintyg, fel eller brister i coronaintyget:

  • Hälsovården: organisationen som gett vaccinet eller utfört coronatestet