Innehållspublicerare

Allt fler använde Kanta-tjänsterna 2021 – Över 42 miljoner inloggningar på Mina Kanta-sidor

Meddelande Skrivet 21.2.2022 Alla meddelanden

Med hjälp av Kanta-tjänsterna överförs patient- och klientuppgifter enkelt mellan social- och hälsovården, apoteken och individerna. Även om digitala tjänster använts mer under coronatiden visar tjänstens popularitet också att den har etablerat sig i finländarnas vardag.

Patientuppgifterna från den offentliga och privata hälso- och sjukvården sparas i Kanta. Vid utgången av 2021 hade över 2,7 miljarder handlingar sparats i Patientdataarkivet. Uppgifter hämtas från en annan organisation cirka 3 miljoner gånger per månad.

Även socialvårdens anslutning till Kanta-tjänsterna avancerade. År 2021 hade 70 procent av de offentliga socialvårdsaktörerna anslutit sig till Kanta.

Alla läkemedelsrecept förmedlas elektroniskt med hjälp av Kanta-tjänsterna. Under 2021 skrevs 27,1 miljoner recept ut, och utifrån dem gjordes 71,5 miljoner läkemedelsexpedieringar.

Kanta-tjänsterna nyckeltal 2021

Rekordmånga besökare på Mina Kanta-sidor

Mina Kanta-sidor är finländarnas fönster till deras egna hälsouppgifter. Användarna loggar in med nätbankskoder, elektroniska identitetskort eller mobilcertifikat. På Mina Kanta-sidor syns alla patientdata och läkemedelsrecept som vårdpersonalen registrerat.

Under året gjordes 42,4 miljoner inloggningar på Mina Kanta-sidor. Det var 44 procent fler än året innan. Över 3,4 miljoner receptförnyanden begärdes via Mina Kanta-sidor. Det var 31 procent av alla begäranden om förnyade recept.

Andelen Mina Kanta-användare ökade 2021 i alla ålderskategorier. Tjänsten anlitades under året av över 3,8 miljoner personer. Antalet användare ökade med 39 procent, och 643 000 personer använde tjänsten för första gången.

I fjol lanserades möjligheten att sköta ärenden för en annan vuxen person på Mina Kanta-sidor. Fullmakten till Mina Kanta-sidor kan ges i e-tjänsten Suomi.fi om personen använder elektroniska identifieringssätt som exempelvis nätbankskoder. Funktionen har varit efterlängtad och gör det möjligt att använda Mina Kanta-sidor till exempel för en annan person som blivit sjuk eller som tycker det är svårt att använda digitala tjänster. År 2021 skötte någon annan ärenden på Mina Kanta-sidor för 8 500 myndiga personers räkning.

Mina Kanta-sidor användes för coronaintygen 

Coronaintyget infördes snabbt i Finland, och blev tillgängligt på Mina Kanta-sidor sommaren 2021. EU:s coronaintyg består av tre olika intyg: intyg om coronavaccination, intyg om covid 19-test och intyg över tillfrisknande från covid-19. Alla tre intygen kan också användas som coronapass i Finland från och med den 16 oktober 2021.

På Mina Kanta-sidor kan privatpersoner enkelt ladda ner coronavaccinationsintyget, vilket minskar vårdpersonalens arbete med att utfärda intyg. Under 2021 har 3,3 miljoner personer ner coronavaccinationsintyget. Största delen av intygen har laddats ner från Mina Kanta-sidor.

Den nya kunduppgiftslagen förbättrar informationsgången inom social- och hälsovården

Lagen om elektronisk behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (kunduppgiftslagen) trädde i kraft den 1 november 2021 och påverkar Kanta-tjänsterna på många sätt. Bland annat ålägger lagen tjänstetillhandahållarna inom socialvården att ansluta sig till Kanta. Den preciserar också kraven på informationssystemen och informationssäkerheten och gör det möjligt att spara uppgifter om det egna välbefinnandet i Kanta. 

De föregripande förberedelserna inom Kanta-tjänsterna var omfattande. Leverantörerna av klient- och patientdatasystem samt social- och hälsovårdsaktörerna informerades aktivt om de åtgärder som lagen kräver. De förändringar som fastställs i kunduppgiftslagen genomförs inom övergångstiderna.

Social- och hälsovården och apoteken nöjdare med Kanta

Kanta genomför årligen en kundnöjdhetsenkät för apotekens och social- och hälsovårdens kundorganisationer. Responsen används för att utveckla Kanta och Kantas serviceverksamhet.

Cirka 80 procent av de social- och hälsovårdsorganisationer som svarade var mycket nöjda eller ganska nöjda med Kanta-tjänsterna. Särskilt tjänsternas tekniska funktion fick bättre respons än 2020. Cirka hälften av dem som svarade var nöjda med utvecklingen av Kanta-tjänsterna. Det var fler än 2020. Av apoteken var rentav 93 procent nöjda med Kanta-tjänsterna som helhet.

Social- och hälsovårdsorganisationerna och apoteken var särskilt nöjda med dataskyddet och informationssäkerheten.

Närmare information

  • Kundtjänst för medborgarna: asiakaspalvelu@kanta.fi 
  • Mer information för professionella: kanta@kanta.fi