Innehållspublicerare

Modellen för införande av Kanta-tjänster förnyas – införandeperioderna slopas

Meddelande - Vårdpersonal Skrivet 15.12.2021 Alla meddelanden

Tjänstetillhandahållare inom social- och hälsovården samt sjukhusapotek kan i fortsättningen anmäla sig till införande flexibelt när som helst under året. Anvisningarna om införande av de så kallade kärntjänsterna och om utvidgning av användningen har gjorts tydligare.

Modellen för införande av Kanta-tjänster förnyas för att bättre än förut betjäna tjänstetillhandahållare inom social- och hälsovården samt sjukhusapotek med olika utgångsläge. Den nya införandemodellen tas i bruk 1.1.2022.

Fortlöpande anmälan

Den viktigaste ändringen har att göra med anmälan till införande. I fortsättningen kan tjänstetillhandahållarna anmäla sig till införande när som helst under året. Den nya modellen är flexiblare och tjänstetillhandahållarna kan genomföra införandet enligt sitt eget tidsschema.

Målet är att tjänstetillhandahållaren ska börja använda tjänsten eller funktionen inom ett år från anmälan.

Tidigare gjordes införandena i tre perioder årligen, och anmälan till dessa skulle göras långt i förväg.

Tjänstetillhandahållare som anmält sig till införanden enligt den gamla periodmodellen behöver inte anmäla sig på nytt. Vi informerar också separat de tjänstetillhandahållare som redan anmält sig till ibruktagandet av 2022.

Överskådligare införandeprocess

Införandeprocessens innehåll och längd varierar, till exempel beroende på om det är fråga om införande av en så kallad kärntjänst i Kanta-tjänsterna eller om utvidgning av användningen.

Tjänstetillhandahållare inom social- och hälsovården samt apotek kan införa tre kärntjänster, nämligen:

  • Patientdataarkivet
  • Klientdataarkivet för socialvården
  • Recepttjänsten.

Tjänstetillhandahållare inom social- och hälsovården eller sjukhusapotek som inför en kärntjänst ska alltid anmäla sig till införande. FPA stöder organisationerna som inför tjänster bland annat genom att tillhandahålla utbildningsinspelningar och ordna handledningstimmar som stöd för införandet. Öppna apotek som inför Recepttjänsten behöver inte heller i fortsättningen anmäla sig till införande, eftersom införandeprocessen är annorlunda.

Det är fråga om utvidgning av användningen när en tjänstetillhandahållare utvidgar användningen av en tjänst med olika tilläggstjänster eller funktioner. Att utvidga användningen är en mindre omfattande process än att införa en kärntjänst.

Också de som utvidgar användningen ska i princip anmäla sig till införande. Ett undantag är de som utvidgar användningen av Patientdataarkivet och Recepttjänsten och får allt stöd vid införandet från sin egen systemleverantör.

Närmare anvisningar om införande av kärntjänsterna och om utvidgning av användningen finns på kanta.fi.

Läs mer