Innehållspublicerare

Ny handbok om dokumentation vid sektorsövergripande samarbete stöder yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården

Meddelande - Vårdpersonal Skrivet 14.4.2021 Alla meddelanden

THL:s handbok stöder vid utvecklingen av sektorsövergripande samarbete och informationshanteringen i samband med det. Arkivering av uppgifter i Kanta gör det lättare att genomföra sektorsövergripande samarbete.

Institutet för hälsa och välfärd (THL) har gett ut handboken Kirjaaminen monialaisessa yhteistyössä, vars syfte är att stödja yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården vid utvecklingen av sektorsövergripande samarbete och vid informationshanteringen i samband med det.

Klientens situation kräver ofta sektorsövergripande samarbete mellan yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården. I praktiken kan samarbetet emellertid vara förenat med en rad utmaningar. Bland annat ger lagstiftningen inte nödvändigtvis entydiga svar på hur tjänster som genomförts inom sektorsövergripande samarbete ska dokumenteras eller på vilka villkor klient- eller patientuppgifter kan lämnas ut.

I handboken får den professionella vårdpersonalen stöd vid samordningen av tjänster när en person behöver både social- och hälsovårdstjänster samtidigt. Handboken försöker förtydliga dokumentationsrutinerna vid sektorsövergripande samarbete och ger även konkreta svar på frågor som gäller informationshanteringen.

Kanta ger möjlighet till gemensam användning av uppgifter

Dokumentationsrutinerna och den gemensamma användningen av uppgifter är av central betydelse för hur framgångsrikt det sektorsövergripande samarbetet är. Tjänsterna fungerar bättre tillsammans och servicekedjorna blir bättre integrerade när klient- och patientuppgifterna dokumenteras på ett ändamålsenligt sätt och används gemensamt. Vid sektorsövergripande samarbete kan man göra upp journal- och klienthandlingar inom enskilda sektorer, men också gemensamma klienthandlingar. Gemensamma klienthandlingar stöder delning av den gemensamma kunskapen om och förståelsen för vilken form av stöd en person behöver. De gör också arbetet smidigare och arbetsfördelningen klarare, när det är lätt att återvända till gemensamt överenskomna och dokumenterade frågor.

Att klient- och patientuppgifter lagras i Kanta är till hjälp vid genomförandet av sektorsövergripande samarbete, eftersom uppgifterna är dokumenterade på enhetligt sätt och enkelt kan läsas av professionell social- och hälsovårdspersonal i olika organisationer. Inom hälso- och sjukvården är det redan vanligt att patientuppgifter används gemensamt av olika aktörer, eftersom alla aktörer inom den offentliga och en stor del av aktörerna inom den privata hälso- och sjukvården redan använder Kantas Patientdataarkiv. Införandena av Kanta-tjänster avancerar också inom socialvården, och över hälften av anordnarna av offentlig socialvård har redan anslutit sig som användare av Klientdataarkivet för socialvården. Ju fler aktörer som sparar klient- och patientuppgifter i Kanta, desto bättre är möjligheterna till gemensam användning av uppgifter.

Social- och hälsovårdsministeriet har berett en ny lag om elektronisk behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården, och lagförslaget behandlas som bäst i riksdagen. Den nya lagen medför bland annat skyldighet att spara socialvårdsuppgifter i Kanta, och medborgarna kan se uppgifterna via Mina Kanta-sidor. I och med lagen kan medborgarna också själva spara uppgifter om aktivitet och välbefinnande i Kanta och ge en yrkesutbildad person som ger dem vård tillgång till dessa uppgifter.

Läs mer