Innehållspublicerare

Coronavaccinationsintyget grundar sig på uppgifter som lagrats i Kanta – hälso- och sjukvården får riktade anvisningar

Meddelande - Utvecklare Skrivet 10.2.2021 Alla meddelanden

Social- och hälsovårdsministeriet har inlett utvecklingen av ett digitalt coronavaccinationsintyg. Intyget baserar sig på tjänsten Mina Kanta-sidor. FPA ger hälso- och sjukvården anvisningar om vilka ändringar som behövs i datasystemen.

Uppgifter om coronavaccinationer lagras i Kanta, och medborgarna ser sina egna vaccinationsuppgifter på Mina Kanta-sidor. Senare kommer också vaccinationsintyg att skapas på Mina Kanta-sidor på basis av dessa uppgifter. Avsikten är att få vaccinationsintyget i bruk så fort som möjligt.

För att det digitala vaccinationsintyget ska kunna tas i bruk måste man först säkerställa att vaccinationsuppgifterna lagras i Mina Kanta på ett enhetligt, heltäckande och korrekt sätt. För att möjliggöra detta har man tagit fram två lösningsalternativ på nationell nivå:

  1. Ändringar måste göras i det patientdatasystem som hälso- och sjukvården använder eller
  2. hälso- och sjukvårdsorganisationen tar i bruk en särskild applikation som är ansluten till Kanta-tjänsterna för lagringen av vaccinationsuppgifter.

Vaccinationsuppgifter lagras i Kanta på olika sätt från patientdatasystemen 

Vaccinationsuppgifterna är tillgängliga som sådana för coronavaccinationsintyget bara om uppgifterna dokumenteras med en sådan version av patientdatasystemet som stöder informationsinnehåll enligt 2016 års specifikationer.

Strukturerad dokumentation har varit frivillig för systemen i tidigare specifikationsversioner. Därför lagrar en del patientdatasystem inte vaccinationsuppgifter i Kanta med tillräckligt informationsinnehåll eller i tillräckligt strukturerad form, även om den yrkesutbildade personen inom hälso- och sjukvården har dokumenterat alla behövliga vaccinationsuppgifter i systemet.

När uppgifter lagras i Kanta i strukturerad form enligt en tidigare specifikationsversion, är bara en del av de uppgifter som behövs för coronavaccinationsintyget tillgängliga. Om vaccinationsuppgifterna endast lagras i textform i Kanta kan de inte utnyttjas för coronavaccinationsintyget.

FPA kommer att ta direkt kontakt med hälso- och sjukvårdsorganisationerna och systemleverantörerna och ge närmare instruktioner om vilka åtgärder som behövs. FPA tar kontakt med de administrativa kontaktpersoner för Kanta-tjänsterna som organisationerna har meddelat.

Mer information