Innehållspublicerare

Anhopning av samtal till Mina Kanta-sidors kundtjänst – kolla innan du ringer vart du i första hand ska vända dig

Meddelande - Medborgare Skrivet 16.7.2021 Alla meddelanden

Kanta-tjänsternas kundtjänst för medborgarna får för närvarande många frågor om coronaintyg. Kolla ändå först i vilka fall du ska vända dig direkt till hälso- och sjukvården. Också på kanta.fi finns svar på de vanligaste frågorna.

För tillfället kan vi svara på begäran om återuppringning samma dag. Den som vill ha svar via e-post kan få vänta några dagar. Vi jobbar hårt och försöker svara på frågorna så fort som möjligt.

Om din fråga gäller coronaintyg lönar det sig att kolla vanliga frågor om coronaintyg innan du ringer. Där hittar du svar och närmare information om många av de vanligaste problemen.

I vissa fall ska du i första hand vända dig till hälso- och sjukvården.

  • Om det saknas uppgifter i ditt coronaintyg på Mina Kanta-sidor eller om intyget behöver korrigeras, görs de nödvändiga korrigeringarna inom hälso- och sjukvården. Kanta-tjänsterna kan inte göra korrigeringar i intygen. I det här fallet ska du vända dig till den hälso- och sjukvårdsenhet där du vaccinerats eller testats för corona.

  • Om du för tillfället inte ser ditt coronaintyg på Mina Kanta-sidor, kan du vänta i lugn och ro. Om du däremot är i akut behov av intyget på grund av resa ska du vända dig till den hälso- och sjukvårdsenhet där du vaccinerats eller testats för corona.

För närvarande hämtas coronaintyg flitigt på Mina Kanta-sidor, men i vissa situationer går det inte ännu att skapa intyget.

  • I nuläget kan inte alla se sitt intyg om tillfrisknande. I början av vecka 29 görs en teknisk uppdatering i Kanta-tjänsterna, och i och med den kommer en del av de friskintyg som saknas att börja visas från olika patientdatasystem. Utredningsarbetet fortsätter emellertid i samarbete med hälso- och sjukvården.

  • Över 93 procent av dem som vaccinerats får EU:s vaccinationsintyg smidigt från Mina Kanta-sidor. I vissa hälso- och sjukvårdsorganisationer görs fortfarande korrigeringar för att vaccinationsuppgifterna ska fås till Kanta i rätt form.​​​​​

Mina Kanta-sidors kundtjänst  

  • Telefon: 020 634 4588. Vi betjänar vardagar kl. 9–16.
  • E-post: asiakaspalvelu@kanta.fi
  • Kundresponsblankett

Läs mer