Innehållspublicerare

2021 års införanden närmar sig – än hinner du anmäla dig

Meddelande - Vårdpersonal Skrivet 10.11.2020 Alla meddelanden

Hälso- och sjukvårdens och socialvårdens anmälan till den andra Kanta-införandeperioden 2021 är öppen till och med 30.11.2020. Anmälan till nästa års sista införandeperiod öppnas i december.

Kanta-tjänsterna och funktionerna införs i tre perioder som kräver förhandsanmälan. Inom hälso- och sjukvården kallas perioderna införandeperioder, medan man inom socialvården fortfarande talar om vågor.

Anmäl dig nu till den andra införandeperioden

För tillfället kan du anmäla dig till den period där användning för produktion inleds i maj–augusti 2021. Anmälningstiden till denna införandeperiod 2/2021 för hälso- och sjukvården och införandevåg 9 för klientdataarkivet inom socialvården går ut 30.11.2020 kl. 16. Det gäller alltså att handla snabbt!

Anmälningstiden till 2021 års sista period närmar sig

Inom kort öppnas också anmälan till nästa års sista införandeperiod. Nu är alltså ett bra tillfälle att vara förutseende, om din organisation har tänkt införa Kanta-tjänster under nästa år eller utvidga tjänster som redan är i bruk. För den sista perioden är användning för produktion planerad till september–december 2021.

Anmälningstiden till införandeperiod 3/2021 inom hälso- och sjukvården är 1.12.2020–31.1.2021 kl. 16. Du hittar anmälningsblanketten på kanta.fi senast när anmälningstiden börjar.

Anmälan till våg 10 inom socialvården har redan öppnats och anmälningstiden går ut 31.1.2021 kl. 16.

Vilka funktioner kan införas under den andra perioden?

Under införandeperiod 2/2021 kan man inom hälso- och sjukvården införa bl.a. följande funktioner

  • skötsel av ärenden för minderåriga
  • arkivering av bildmaterial
  • förmedling av intyg och utlåtanden till FPA.

Införandena av Klientdataarkivet för socialvården fortsätter i vågor. Organisationerna kan börja använda arkivet i olika omfattning. För organisationen är fördelarna med tjänsten större ju fler funktioner man inför och med ju mer omfattande informationsinnehåll.

S.k. basfunktioner enligt fas 1 är

  • arkivering av klientuppgifter (gamla klientuppgifter eller sådana som uppkommit efter införandet)
  • sökning av klientuppgifter i arkivet för den personuppgiftsansvariges eget bruk.

Funktioner i fas 2 är bl.a.

  • åtkomsträtt till register
  • strukturerad lagring av anteckningar i klientjournaler.

Mer information