Meddelanden
25.5.2023, Meddelande - Utvecklare
Nu hittar du evenemang och utbildningar inom Kanta-tjänsterna behändigt i evenemangskalendern
Den nya evenemangskalendern på webbplatsen kanta.fi innehåller alla evenemang för yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården och för it-systemleverantörer. Syftet med kalendern är att göra informationen bättre tillgänglig för olika kundgrupper.
22.5.2023, Meddelande - Utvecklare
Socialvårdens anslutning till Kanta-tjänsterna är en stor förändring – vi besvarar frågor på ADB-dagarna
Kunduppgiftslagen ålägger tjänstetillhandahållarna inom socialvården att ansluta sig till Kanta-tjänsterna. Det här medför stora förändringar i personalens arbete. Kanta-tjänsternas och THL:s experter deltar i social- och hälsovårdens ADB-dagar och svarar på frågor om de krav som den kommande anslutningsskyldigheten medför.
17.5.2023, Meddelande - Utvecklare
Smidigt informationsutbyte gagnar alla – Senaste nytt om Kanta-tjänsterna på ADB-dagar 22–24.5
FPA:s Kanta-tjänster utvecklas ständigt och möjliggör ett välfungerande och mångsidigt informationsutbyte mellan olika aktörer inom välfärdssektorn. När informationen rör sig smidigt och säkert gagnas kunden och vårdpersonalen eftersom tid frigörs för vårdarbetet, överlappande undersökningar undviks och kundernas säkerhet förbättras.
16.5.2023, Meddelande - Vårdpersonal
Kunduppgiftslagen medför ändringar i den privata socialvården – påbörja beredningen av ändringarna nu
Även privata tjänstetillhandahållare inom socialvården ansluter sig till Kanta-tjänsterna i enlighet med övergångsperioderna i kunduppgiftslagen. FPA, THL och Kansa-koulu 5-projektet erbjuder stöd och utbildning för införanden och strukturell registrering.
27.4.2023, Meddelande - Utvecklare
Informationssystemleverantörerna är nöjda med Kanta-tjänsterna som helhet och med informationssäkerheten, men vill ha fler möjligheter att påverka utvecklingen av tjänsterna
I slutet av 2022 utredde Kanta-tjänsterna med hjälp av en enkät för första gången hur nöjda systemleverantörerna är med Kanta-tjänsterna. Systemleverantörerna är nöjda med Kanta-tjänsterna som helhet, med informationssäkerheten och den tekniska funktionen. Enligt respondenterna finns det sådant som behöver utvecklas i samarbetet mellan myndigheterna och i hur tjänsterna utvecklas och kunderna involveras i utvecklingen.
24.4.2023, Meddelande - Utvecklare
Ändringarna i lagstiftningen om informationshanteringen inom social- och hälsovården väckte diskussion vid samarbetsmötet för systemleverantörer
Vid samarbetsmötet för systemleverantörer i mars diskuterades sådant som den nya kunduppgiftslagen för med sig samt den förordning om åtkomsträttigheter som kommer att träda i kraft under sommaren. Vid mötet berättades om aktuella frågor inom Kanta-tjänsterna ur både produktions- och utvecklingsperspektiv.
6.4.2023, Meddelande - Utvecklare
Du kan kommentera viljeyttringstjänstens specifikationer fram till den 14 april 2023
Vi ber datasystemleverantörer och aktörer inom social- och hälsovården att kommentera kraven på och de funktionella specifikationerna för informationssystem som behandlar viljeyttringstjänstens handlingar. Kommentarer kan ges 29.3.–14.4.2023.
5.4.2023, Meddelande - Utvecklare
Ny förbudsblankett för patientdatasystem senast 1.1.2024
I patientdatasystemen införs en ny förbudsblankett som används inom hälso- och sjukvården då förbud meddelas mot utlämnande av patientuppgifter. Enligt den gällande kunduppgiftslagen ska alla tillhandahållare av hälso- och sjukvårdstjänster ta i bruk den nya blanketten under övergångsperioden, det vill säga senast den 1 januari 2024.
4.4.2023, Meddelande - Medborgare
Avvikande öppettider för MittKantas kundtjänst under påsken
MittKantas kundtjänst har öppet på torsdagen 6.4. kl. 9–13. På kanta.fi hittar du svar på vanliga frågor. Chatboten Kanta-kompis hjälper också till dygnet runt.
4.4.2023, Meddelande - Utvecklare
Avvikande öppettider för kundtjänsten för organisationskunder under påsken
Kundtjänsten för yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården och systemleveran-törer har öppet på torsdagen 6.4. kl. 7–13. Anmälningar om störningar kan göras 24/7 under påsken.
4.4.2023, Meddelande - Utvecklare
En person kan från 1.1.2024 förbjuda att välfärdsområdet tar kontakt på grund av undersökningsfynd
En person kan hindra hälso- och sjukvården från att ta kontakt, om ett betydande fynd som påverkar hens hälsa görs vid sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården. Från och med den 1 januari 2024 är det möjligt att meddela kontaktförbud i MittKanta eller inom hälso- och sjukvården i välfärdsområdet. Det lönar sig för välfärdsområdena att nu börja planera hur detta ska genomföras.
30.3.2023, Meddelande - Vårdpersonal
Kanta-tjänsterna underlättar överföringen av information som uppkommer i samband med köpta tjänster inom välfärdsområdena
Med hjälp av Kanta-tjänsterna kan kunduppgifter inom social- och hälsovården i samband med köpta tjänster förmedlas på ett kostnadseffektivt och säkert sätt. Det ligger i allas intresse att uppgifterna rör sig smidigt mellan välfärdsområdet och privata tjänsteproducenter.
21.3.2023, Meddelande - Utvecklare
Det elektroniska europeiska receptet har utvidgats till Spanien
I Finland kan man nu också köpa läkemedel med ett spanskt elektroniskt recept. Läkemedelsexpedieringar som görs i Spanien efter det att tjänsten införts visas i informationen om expedierade recept i Receptcentret.
21.3.2023, Meddelande - Medborgare
Du kan nu skaffa läkemedel med ett finländskt elektroniskt recept i Spanien
Användningen av finländska elektroniska recept i Europa utvidgas. Nu ingår också Spanien i systemet. I den första fasen ingår sex spanska regioner.
21.3.2023, Meddelande - Utvecklare
Kundnöjdhetsenkät för social- och hälsovården 2022: nöjdheten med utvecklingen av Kanta-tjänsterna har ökat
I slutet av 2022 utredde vi hur nöjda social- och hälsovårdsorganisationerna är med Kanta-tjänsternas funktion, med utvecklingen av tjänsterna, serviceverksamheten och kommunikationen. Särskilt den offentliga sektorns nöjdhet med utvecklingen av Kanta-tjänsterna och med den nytta som tjänsterna för med sig ökade jämfört med året innan.
17.3.2023, Meddelande
Användarna av Kanta.fi ombeds i fortsättningen ge tillstånd till kakor
På webbplatsen Kanta.fi tas i bruk ett meddelande om kakor, med vilket man ber användaren om tillstånd att spara kakor för besökaruppföljning. Kakor för besökaruppföljningen används endast på webbplatsen kanta.fi, inte i webbtjänsten MittKanta, i vilken man måste logga in med till exempel nätbankskoder.
15.3.2023, Meddelande - Utvecklare
Kanta-tjänsternas fullmakt för köpta tjänster omfattar nu även bildmaterial
Fullmakten för köpta tjänster gör det lättare att förmedla bilder som sparats i Kanta i samband med köpta tjänster. Införandena kan börja inom hälso-och sjukvården.
14.3.2023, Meddelande - Utvecklare
Apotekens kundnöjdhetsenkät 2022: nästan 90 procent av apoteken är nöjda med Kanta-tjänsterna som helhet
I november–december 2022 utredde vi hur nöjda apoteken är med Kanta-tjänsterna. De som svarade var i huvudsak nöjda med verksamheten inom Kanta-tjänsterna, men bland annat utvecklingen av tjänsterna påpekades sådant som borde förbättras. Enkäten till apoteken genomfördes nu för andra gången.
13.3.2023, Meddelande - Utvecklare
Socialvårdens skyldighet att ansluta sig till Kanta närmar sig – Uppdatera ditt klientdatasystem så att det motsvarar kraven i lagen
Välfärdsområdena och privata aktörer som producerar socialservice i regionerna ska ansluta sig till Kanta före september 2024. Även klientdatasystemen bör uppdateras för att till exempel utlämnandet av socialvårdsuppgifter mellan välfärdsområdena ska fungera.
1.3.2023, Meddelande - Medborgare
Nya forskningsresultat om MittKanta och Kanta-tjänsterna
I två färska doktorsavhandlingar har MittKanta och Kanta-tjänsterna undersökts. ML, HvM Vesa Jormanainens resultat tyder på att ett framgångsrikt införande av Kanta-tjänsterna har medfört fördelar för användarna. Enligt provisor Maria Sääskilahtis undersökning är de flesta som använder MittKanta nöjda med tjänsten.