Innehållspublicerare

Välj publiceringsår:

Meddelanden

27.4.2023, Meddelande - Utvecklare

Informationssystemleverantörerna är nöjda med Kanta-tjänsterna som helhet och med informationssäkerheten, men vill ha fler möjligheter att påverka utvecklingen av tjänsterna

I slutet av 2022 utredde Kanta-tjänsterna med hjälp av en enkät för första gången hur nöjda systemleverantörerna är med Kanta-tjänsterna. Systemleverantörerna är nöjda med Kanta-tjänsterna som helhet, med informationssäkerheten och den tekniska funktionen. Enligt respondenterna finns det sådant som behöver utvecklas i samarbetet mellan myndigheterna och i hur tjänsterna utvecklas och kunderna involveras i utvecklingen.

24.4.2023, Meddelande - Utvecklare

Ändringarna i lagstiftningen om informationshanteringen inom social- och hälsovården väckte diskussion vid samarbetsmötet för systemleverantörer

Vid samarbetsmötet för systemleverantörer i mars diskuterades sådant som den nya kunduppgiftslagen för med sig samt den förordning om åtkomsträttigheter som kommer att träda i kraft under sommaren. Vid mötet berättades om aktuella frågor inom Kanta-tjänsterna ur både produktions- och utvecklingsperspektiv.

5.4.2023, Meddelande - Utvecklare

Ny förbudsblankett för patientdatasystem senast 1.1.2024

I patientdatasystemen införs en ny förbudsblankett som används inom hälso- och sjukvården då förbud meddelas mot utlämnande av patientuppgifter. Enligt den gällande kunduppgiftslagen ska alla tillhandahållare av hälso- och sjukvårdstjänster ta i bruk den nya blanketten under övergångsperioden, det vill säga senast den 1 januari 2024.

4.4.2023, Meddelande - Utvecklare

En person kan från 1.1.2024 förbjuda att välfärdsområdet tar kontakt på grund av undersökningsfynd

En person kan hindra hälso- och sjukvården från att ta kontakt, om ett betydande fynd som påverkar hens hälsa görs vid sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården. Från och med den 1 januari 2024 är det möjligt att meddela kontaktförbud i MittKanta eller inom hälso- och sjukvården i välfärdsområdet. Det lönar sig för välfärdsområdena att nu börja planera hur detta ska genomföras.

21.3.2023, Meddelande - Utvecklare

Kundnöjdhetsenkät för social- och hälsovården 2022: nöjdheten med utvecklingen av Kanta-tjänsterna har ökat

I slutet av 2022 utredde vi hur nöjda social- och hälsovårdsorganisationerna är med Kanta-tjänsternas funktion, med utvecklingen av tjänsterna, serviceverksamheten och kommunikationen. Särskilt den offentliga sektorns nöjdhet med utvecklingen av Kanta-tjänsterna och med den nytta som tjänsterna för med sig ökade jämfört med året innan.

17.3.2023, Meddelande

Användarna av Kanta.fi ombeds i fortsättningen ge tillstånd till kakor

På webbplatsen Kanta.fi tas i bruk ett meddelande om kakor, med vilket man ber användaren om tillstånd att spara kakor för besökaruppföljning. Kakor för besökaruppföljningen används endast på webbplatsen kanta.fi, inte i webbtjänsten MittKanta, i vilken man måste logga in med till exempel nätbankskoder.

1.3.2023, Meddelande - Medborgare

Nya forskningsresultat om MittKanta och Kanta-tjänsterna

I två färska doktorsavhandlingar har MittKanta och Kanta-tjänsterna undersökts. ML, HvM Vesa Jormanainens resultat tyder på att ett framgångsrikt införande av Kanta-tjänsterna har medfört fördelar för användarna. Enligt provisor Maria Sääskilahtis undersökning är de flesta som använder MittKanta nöjda med tjänsten.