Chatbot-upotus

Anvisningar för hur man tryggt sköter ärenden i MittKanta

Anvisningar för hur man tryggt sköter ärenden i MittKanta

Läs anvisningarna om hur du kan sköta ärenden tryggt i MittKanta.

Det är tryggt att sköta ärenden i MittKanta om man följer anvisningarna nedan: 

  1. Skriv ”kanta.fi” på adressraden i webbläsaren. Logga inte in i MittKanta direkt från sökresultat som sökmotorn gett. 
  2. Spara kanta.fi-sidan bland bokmärkena/favoriterna i din webbläsare. På det sättet kommer du i framtiden direkt till sidan utan att använda någon sökmotor. 
  3. Välj på kanta.fi-sidan knappen ”Logga in i MittKantar”. Den leder till Suomi.fi-tjänsten, som är den identifikationstjänst som används i e-tjänster inom den offentliga förvaltningen. Det finns en bild av ett lås också på adressraden för Suomi.fi-identifiering. 
    • Om du identifierar dig i MittKanta med dina bankkoder kan Andelsbanken (OP) visas som serviceleverantör, även om du själv använder någon annan banks koder. 
    • Om du identifierar dig med mobilcertifikat kan Telia visas som serviceleverantör. Det här påverkar inte identifieringstransaktionen och det är tryggt att använda Suomi.fi-identifiering.
  4. Logga alltid ut från MittKanta när du slutat använda tjänsten. Du ska också radera webbläsarhistoriken, tömma cacheminnet och stänga alla öppna webbläsarfönster. På så sätt säkerställer du att de som senare använder samma dator eller mobila enhet inte kommer åt att se dina uppgifter.

Skicka aldrig känsliga uppgifter, såsom personbeteckning eller bankkoder, per e-post. Av datasäkerhetsskäl ber varken Kanta-tjänsterna eller FPA någonsin om sådana uppgifter per e-post, sms eller telefon. 

Notera också att det inte finns någon separat mobilapplikation för MittKanta. Det rekommenderas att använda MittKanta med exempelvis Chrome och Firefox. 

Vad ska jag göra om jag utsätts för försök till nätfiske?

Om du har kommit in på en sida som verkar tvivelaktig eller om du har fått ett meddelande med begäran om inloggning ska du gå till väga på följande sätt:

  • Svara inte på meddelandet och fyll inte i dina uppgifter i de angivna fälten.
  • Klicka inte på de länkar som finns i meddelandet.
  • Om du misstänker att dina bankkoder har hamnat i fel händer ska du kontakta din banks kundservice och därefter göra en polisanmälan.

Var själv på din vakt och hjälp också dina närstående att vara det

Vi kan alla göra våra närstående en tjänst genom att dela information om blufförsök på nätet och genom att hjälpa dem att använda MittKanta så att inloggningen sker på ett tryggt sätt. Glöm ändå inte att innehavaren av identifieringsverktyg själv ska använda sina koder och att de inte får överlåtas till någon annan. 

Försöken till nätfiske riktas mot personer i alla åldrar, så vi måste alla vara på vår vakt då vi sköter ärenden på nätet.

Läs mer

Sidan har uppdaterats 26.1.2024