Filtrera efter publiceringsår:
Aktuellt
15/01/2021, Meddelande - Utvecklare
Fokusområdena inom Kanta-tjänsterna för 2021 har fastställts
Kanta utvecklas för att allt bättre uppfylla social- och hälsovårdens och medborgarnas behov. I fokusområdena för 2021 accentueras bland annat vaccinationer mot coronaviruset, den nya kunduppgiftslagen och utveckling av Mina Kanta-sidor.
05/01/2021, Servicemeddelande - Systemutvecklare
Avbrott i Kanta-tjänsterna i januari
Här publicerar vi planerade uppdaterings- och serviceåtgärder som kan ge upphov till avbrott i tjänsterna under månaden. Vi beklagar de eventuella olägenheterna.
05/01/2021, Störningsmeddelande
Störningen i Kanta-tjänsterna har upphört 5.1.2021.
05/01/2021, Meddelande - Utvecklare
Informationsinnehållet i Arkivet över bildmaterial utvidgas till EKG-undersökningar
Från och med ingången av 2021 har organisationer som använder Arkivet över bildmaterial för produktion möjlighet att börja arkivera EKG-undersökningar i Arkivet över bildmaterial.
05/01/2021, Störningsmeddelande
En störning har upptäckts i Kanta-tjänsterna 5.1.2021
05/01/2021, Blogg - Systemutvecklare
Användningen av elektroniska B-utlåtanden blir vanligare inom hälso- och sjukvården
Digitaliseringen av intyg och utlåtanden inom hälso- och sjukvården försnabbar kundernas skötsel av ärenden och kan medföra kostnadsbesparingar för hälso- och sjukvården. Systemleverantörerna behövs för att blanketten ska fås i bruk i allt större omfattning.
04/01/2021, Servicemeddelande - Systemutvecklare
Omfattande avbrott i Kanta-tjänsterna 16.1. kl. 22–24
30/12/2020, Meddelande - Medborgare
Mina Kanta-sidors kundtjänst är öppen 31.12 ända till kl. 13
Kundtjänsten hjälper i frågor som gäller Mina Kanta-sidor per telefon och via e-post. På nyårsaftonen 31.12.2020 är vår kundtjänst öppen kl. 9–13.
30/12/2020, Meddelande - Utvecklare
Kundtjänsten är öppen 31.12. ända till kl. 13 — störningsmeddelanden kan göras 24/7
Vår kundtjänst stöder yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården och systemleverantörer i frågor som gäller Kanta-tjänsterna. På nyårsaftonen 31.12.2020 har vi öppet kl. 9–13. Störningsmeddelanden tas emot dygnet runt.
28/12/2020, Meddelande - Vårdpersonal
Användningsavgifterna för Kanta-tjänsterna för 2021
Social- och hälsovårdsministeriet har fastställt användningsavgifterna för elektroniska recept och patientuppgiftsarkivet för 2021. Användningsavgifterna stiger något jämfört med 2020.
21/12/2020, Meddelande - Vårdpersonal
Viktigt att uppgifter om coronavaccinationer dokumenteras på rätt sätt inom hälso- och sjukvården
Det är viktigt att ägna särskild uppmärksamhet åt dokumentationen av vaccinationer nu när man förbereder sig för att vaccinera befolkningen mot coronaviruset. När uppgifterna dokumenterats på rätt sätt kan också medborgarna se dem på Mina Kanta-sidor.
18/12/2020, Meddelande - Medborgare
Det går inte att logga in på Mina Kanta-sidor med eIDAS-identifikation
15/12/2020, Meddelande - Utvecklare
Påminnelse om förnyande av överensstämmelseintyg – anvisningar för systemleverantörer och social- och hälsovårdsorganisationer
Systemleverantörer ska förnya utgående överensstämmelseintyg. Det aktuella läget för överensstämmelseintygen kan kontrolleras i Valviras register.
15/12/2020, Meddelande - Vårdpersonal
Över hälften av offentliga organisationer inom socialvården använder redan Kanta-tjänster
Klientdataarkivet för socialvården förbättrar informationens samstämmighet och användbarhet och stöder kundarbetet i organisationerna inom social- och hälsovården. I fortsättningen kommer allt fler organisationer inom socialvården att ansluta sig till Kanta-tjänster.
15/12/2020, Blogg - Systemutvecklare
Sanna Kavén styr det snabba Kanta-utvecklingståget
Sanna Kavén arbetar på IT-enheten för social- och hälsovården på FPA och ser sig själv framför allt som en coach. Kanta-tjänsternas produktutveckling görs med hjälp av den smidiga SAFe-modellen.
14/12/2020, Meddelande - Vårdpersonal
Recept-tjänstens begäran om utredning om dataskydd skickas till social- och hälsovårdsorganisationernas dataskyddsombud och självständiga yrkesutövare i januari
Med hjälp av begäran om utredning följer och övervakar FPA att dataskyddet som hör ihop med Recept-tjänsten förverkligas i kundorganisationerna. FPA utarbetar begäran om utredning i samarbete med Dataombudsmannens byrå och Institutet för hälsa och välfärd.
10/12/2020, Blogg - Vårdpersonal
Elektroniskt B-utlåtande påskyndar och underlättar verksamheten
FPA har snart under fyra års tid haft beredskapen att ta emot B-läkarutlåtanden elektroniskt. Även många läkare övergår gärna till den digitala tidsåldern.
09/12/2020, Servicemeddelande - Systemutvecklare
Avbrott i Kanta-tjänsterna i december
Här publicerar vi planerade uppdaterings- och serviceåtgärder som kan ge upphov till avbrott i tjänsterna under månaden. Vi beklagar de eventuella olägenheterna.
09/12/2020, Meddelande - Vårdpersonal
Den nya stödmodellen för införandena utvecklas fortsättningsvis
Stödet för införandena utvecklas med beaktande av kundernas önskemål. I fortsättningen kan social- och hälsovårdsaktörer påbörja användningen för produktion flexiblare under införandeperioden, och de som utvidgar användningen har mer tid på sig att anmäla sig till perioden.
08/12/2020, Meddelande - Vårdpersonal
Patientuppgifter som uppkommer inom socialvården kan inte sparas i Kanta-tjänsterna
Inom socialvårdstjänster kan det uppkomma patientuppgifter, men dessa kan ännu inte sparas i Klientdataarkivet för socialvården eller i Patientdataarkivet. Offentliga tjänsteproducenter inom socialvården kan tills vidare inte heller ansluta sig som användare av Patientdataarkivet.