Innehållspublicerare

Ändrad nationell ansvarsfördelning för Kanta-tjänsterna – så här syns förändringen för social- och hälsovårdsorganisationerna

Meddelande - Utvecklare Skrivet 21.2.2020 Alla meddelanden

Fördelningen av det nationella ansvaret för Kanta-tjänsterna uppdaterades i början av 2020. Den synligaste förändringen för kundorganisationerna är att FPA nu ansvarar för stödet vid införandet av Kanta-tjänsterna och under användningen av dem. Genom förändringarna vill man bättre svara på kundernas behov.

Den nya nationella verksamhetsmodellen för Kanta-tjänsterna infördes 1.1.2020. Vid förändringen uppdaterades arbetsfördelningen mellan FPA, Institutet för hälsa och välfärd (THL) och social- och hälsovårdsministeriet (SHM). 

”Utgångspunkten för vår verksamhet är att vi känner till våra kunders behov och önskemål och utvecklar tjänsterna i samråd med dem. Det är viktigt att vi har ett nära samarbete bland annat i fråga om de funktionella specifikationerna och införandena. De nya samarbetsformerna preciseras under årets lopp”, förklarar kundrelationschef Kirsi Hagman-Seppänen på FPA.

Social- och hälsovårdsorganisationerna inbjuds att delta i planeringsarbetet och prioriteringen. SHM svarar också för samarbetet med kunder och intressentgrupper på strategisk nivå.

FPA och THL stöder tillsammans social- och hälsovårdsorganisationerna

I den nya arbetsfördelningen samordnar och stöder FPA införandet av Kanta-tjänster. FPA sköter också kundsamarbetet under användningen av tjänsten, till exempel när nya funktioner tas i bruk inom Kanta-tjänsterna. FPA ordnar möten och utbildningar i anslutning till införandena.

”Vi stöder social- och hälsovårdsaktörerna under hela kundrelationen börjande från planeringen av införandet. Det lönar sig att ha låg tröskel för att kontakta oss, om det uppstår frågor eller man kommer på utvecklingsidéer”, säger Hagman-Seppänen uppmuntrande.

THL är fortsättningsvis starkt engagerat i införandena, i egenskap av expert på innehåll och verksamhetsmodeller inom social- och hälsovården. THL stöder och utbildar den professionella social- och hälsovårdspersonalen till exempel i fråga om dokumentationen. 

”THL:s uppgift är att bygga upp informationshantering som stöder social- och hälsovården. På THL specificerar vi bland annat informations- och handlingsstrukturerna, klassifikationerna och serviceprocesserna. Samtidigt sköter vi informationsarkitekturen inom social- och hälsovården”, säger utvecklingschef Minna Angeria på THL.

Den nationella verksamhetsmodellen utvecklas under 2020

Den nya nationella arbetsfördelningen preciseras under 2020. Förändringen görs genom försök, i samarbete med kunder och partners. SHM, THL och FPA planerar tillsammans kundsamarbetet kring all informationshantering inom social- och hälsovården samt formerna för nätverksarbetet. 

I den nya arbetsfördelningen svarar FPA för planeringen och genomförandet av genomförandeprojekten för Kanta-tjänsterna. THL fortsätter att vara myndighet för informationshanteringen inom social- och hälsovården och svarar i större utsträckning än tidigare för utvecklingen av informationshanteringen inom social- och hälsovården. SHM svarar för den allmänna strategiska styrningen av informationssystemtjänsterna inom social- och hälsovården samt för finansieringen.

”Kärnan i all vår verksamhet är att klient- och patientuppgifterna ska löpa så smidigt som möjligt och att alla yrkesutbildade personer ska ha tillgång till den information de behöver i sitt arbete. Den nya verksamhetsmodellen stöder uppnåendet av detta mål”, sammanfattar Hagman-Seppänen.

Vem ska jag vända mig till?

I frågor som gäller Kanta betjänas social- och hälsovårdsorganisationerna på adressen kanta@kanta.fi. Hit kan man skicka frågor och utvecklingsförslag som gäller användningen av Kanta-tjänsterna. Det går också bra att ta kontakt exempelvis via telefontjänsten för tekniskt stöd samt postlådan. Se all kontaktinformation här:

Övriga frågor som gäller informationshanteringen inom social- och hälsovården kan skickas till THL på adressen sotetiedonhallinta@thl.fi.

I och med förändringen samlas all information och allt material som gäller Kanta-tjänsterna på webbplatsen kanta.fi. Arbetet pågår som bäst. På THL:s webbplats finns även i fortsättningen övergripande information om informationshanteringen inom social- och hälsovården.