Innehållspublicerare

Be chattbotten om råd i frågor som gäller Kanta-tjänsterna

Meddelande - Medborgare Skrivet 24.3.2022 Alla meddelanden

Chattbotten Kanta-kompis ger råd i frågor som gäller Mina Kanta-sidor och andra Kanta-tjänsterna. Kanta-kompisen betjänar dygnet runt på webbplatsen kanta.fi. Chattbotten är baserad på artificiell intelligens och den utvecklas utifrån respons från användarna.

Chattbotten Kanta-kompis svarar till exempel på frågor som gäller Mina Kanta-sidor, recept och coronaintyg. Den kan hjälpa bäst om den får korta och koncisa frågor. 

Diskussionerna med chattbotten förs anonymt och den kan därför inte ge råd som gäller någons personliga situation. Skriv inte in person- eller hälsoinformation i chatten. Chattbotten lagrar inte information om användaren.

Chattbotten Kanta-kompis lär sig utifrån respons från kunderna 

Vi hoppas att användarna ger respons på de svar de fått av Kanta-kompisen. Medan man chattar kan man ge respons om varje svar och även mer omfattande efter att diskussionen avslutats. Kundservicespecialisterna vid Kanta-tjänsterna går dagligen igenom responsen. Utifrån responsen lär de den artificiella intelligensen bakom chattbotten att svara ännu bättre på frågor. På det här sättet kan de ämnen som chattbotten klarar av att behandla i sina svar utökas och likaså de sidor där den jobbar. 

Kanta-kompisen svarar till en början på finska och senare under våren även på svenska. 

Förutom av chattbotten ges betjäning i frågor som gäller Mina Kanta-sidor och Kanta-tjänsterna per telefon på numret 020 634 4588 måndag–fredag kl. 9–16 samt per e-post på adressen asiakaspalvelu@kanta.fi. På webbplatsen kanta.fi finns också svar på de vanligaste frågorna om Kanta-tjänsterna

Ytterligare information

Fråga chattbotten