FPA:s faktaportalGå till innehållet

Utnyttjande av uppgifterna i Kanta-tjänsterna

Publicerad 1.3.2024

Yrkespersoner inom social- och hälsovården kan i samband med vården eller servicen utnyttja de uppgifter som registrerats i Kanta-tjänsterna. Med hjälp av Kanta-tjänsterna förmedlas kunduppgifterna inom social- och hälsovården såväl mellan yrkespersoner som mellan yrkespersoner och kunder. För närvarande finns enbart statistik om utnyttjandet av patientuppgifter, eftersom klientuppgifterna inom socialvården börjar förmedlas via Kanta-tjänsterna först från och med sommaren 2024. Statistik om utnyttjandet av socialvårdsuppgifter publiceras senare på de här sidorna. 

Under de senaste fem åren har antalet sökningar av patientuppgifter i Kanta-tjänsterna tiofaldigats. Hälso- och sjukvårdspersonal söker i genomsnitt fem miljoner gånger i månaden patientuppgifter i en annan organisations register i Kanta-tjänsterna. Sökningar i den egna organisationens register gör de nio miljoner gånger i månaden.

Användningsändamål för sökningar

Uppgifter söks i det egna registret till exempel av yrkespersoner inom vården i välfärdsområdet när de i samband med vården läser uppgifterna om invånarna i välfärdsområdet på hälsostationen.

Det är fråga om sökning av uppgifter i en annan organisations register till exempel när aktörer inom den privata och offentliga hälso- och sjukvården söker information i varandras register eller i ett annat välfärdsområdes register.

Nödsökning kan göras om vården av kunden i en nödsituation kräver det.

Dela den här artikeln

Dela sidan på Twitter Dela sidan på Facebook Dela sidan på LinkedIn