Sisältöjulkaisija

Rikolliset kalastelevat pankkitunnuksia koronapassin varjolla – tarjoavat apua Omakannan käyttöön

Tiedote - Kansalaiset Kirjoitettu 10.12.2021 Kaikki tiedotteet

Huijarit kalastelevat pankkitunnuksia tarjoamalla puhelimessa apua koronatodistuksen hakemiseen Omakannasta. Älä koskaan anna pankkitunnuksia ulkopuolisille.

Huijauksen tarkoituksena on henkilötietojen ja pankkitunnusten kalastelu. Kanta-palvelujen tai Kelan työntekijät eivät koskaan kysy käyttäjätunnuksia, salasanoja tai tunnuslukuja, joilla kirjaudutaan henkilökohtaisiin palveluihin.

Jos saat epäilyttävän puhelun, jossa soittaja esiintyy viranomaisena, toimi näin:

  • Katkaise puhelu äläkä anna soittajalle tietoa itsestäsi.
  • Jos olet antanut soittajalle tietoa, jolla hän voi päästä pankkitilillesi, ilmoita asiasta ensin pankkiisi ja sitten poliisille.
  • Tutustu tietovuoto-oppaaseen osoitteessa tietovuotoapu.fi.
  • Ilmoita huijauksesta myös sen organisaation asiakaspalveluun, jonka nimissä soittaja on esiintynyt.

Kela selvittää asiaa parhaillaan muiden viranomaisten kanssa.  

Henkilöt, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää Omakantaa itse tai valtuuttaa toista henkilöä käyttämään sitä puolestaan, voivat saada paperisen koronatodistuksen oman kunnan terveyskeskuksesta. Kunnat ohjeistavat paikallisista käytännöistä muun muassa verkkosivuillaan.

Omakannasta saatavaa EU:n koronatodistusta käytetään Suomessa koronapassina ja sitä tarvitaan myös matkustettaessa ulkomailla.

Lue lisää