Kanta-käyttöönotot etenevät sosiaalihuollossa – 2. vaiheen toiminnallisuudet seuraava askel

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 3.2.2022 Kaikki tiedotteet

Sosiaalihuollon palvelunantaja saa Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistosta irti parhaan hyödyn, kun tämän käyttämä asiakastietojärjestelmä tukee arkiston uusimpia ominaisuuksia. Arkiston 1. vaiheen mukaisten tietosisältöjen tallennus päättyy.

Kanta-palvelujen käyttöönotot etenevät sosiaalihuollossa. Tällä hetkellä Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston käyttäjiksi on liittynyt hieman yli 70% julkisista sosiaalihuollon palvelunantajista. Marraskuussa 2021 voimaan tulleen asiakastietolain myötä myös loput julkisen ja yksityisen sosiaalihuollon palvelunantajat ovat velvoitettu liittymään Kantaan siirtymäaikojen puitteissa.

Käyttöönotot tulevat jatkumaan vilkkaina myös tulevina vuosina, sillä yksityisistä palvelunantajista vain pieni osa käyttää Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoa. Lisäksi jo liittyneillä palvelunantajilla on edessään siirtyminen arkiston 2. vaiheen mukaiseen tietojärjestelmäprofiiliin. Se täydentyy jatkossa asiakastietolain vaatimilla toiminnallisuuksilla, jotka mahdollistavat esimerkiksi tietojen luovuttamisen.

Uudet ominaisuudet kannattaa ottaa käyttöön mahdollisimman pian

Uudet ominaisuudet kannattaa ottaa käyttöön mahdollisimman pian, jotta arkistoitavat tietosisällöt ovat ajantasaisia ja täyttävät lain vaatimukset. Sosiaalihuollon palvelunantaja hyötyy asiakastiedon arkistosta parhaiten, kun sillä on käytössään asiakastietojärjestelmä, joka tukee arkiston uusimpia ominaisuuksia.

Suurin osa Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoa käyttävistä palvelunantajista hyödyntää tällä hetkellä arkistoa 1. vaiheen mukaisesti. Palvelunantaja on yhteydessä omaan tietojärjestelmätoimittajaansa ja sopii tämän kanssa 2. vaiheen toiminnallisuuksien käyttöönotosta.

Arkiston 1. vaihe pian historiaa – tämä huomioitava tietojärjestelmissä

Ensimmäistä kertaa Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoa käyttöönottavat palvelunantajat voivat liittyä Kantaan 1. vaiheen mukaisilla tietojärjestelmäprofiileilla vuoden 2022 loppuun asti. 1.1.2023 eteenpäin liittyminen on mahdollista vain 2. vaiheen profiilin mukaisella asiakastietojärjestelmällä.

Jos palvelunantaja vasta suunnittelee Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston käyttöönottoa, kannattaa palvelun käyttö aloittaa suoraan järjestelmällä, joka tukee arkiston uusimpia toiminnallisuuksia.

Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston 1. vaiheen profiilin mukaisten tietojärjestelmien sertifiointi päättyi elokuussa 2019. Kun palvelunantajalla nyt käytössä olevan asiakastietojärjestelmän 1. vaiheen profiilin mukainen sertifiointi päättyy, pitää järjestelmä sertifioida voimassa olevien profiilien ja asetettujen vaatimusten mukaisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa 2. vaiheen profiilin mukaiseen asiakastietojärjestelmään siirtymistä.

Myös 1. vaiheen mukaisten tietosisältöjen tallennus Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon päättyy. Sosiaalihuollon palvelunantajat, jotka ovat aloittaneet arkiston käytön ennen tammikuuta 2023, voivat tallentaa 1. vaiheen asiakirjoja 31.12.2023 saakka. Tämän jälkeen Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon on mahdollista tallentaa ainoastaan 2. vaiheen mukaisia ja vanhoja tietosisältöjä.