Sisältöjulkaisija

Omakannan asiakaspalvelussa ruuhkaa – varmista ennen soittoa, mihin sinun tulee ensisijaisesti ottaa yhteyttä

Tiedote - Kansalaiset Kirjoitettu 16.7.2021 Kaikki tiedotteet

Kanta-palvelujen kansalaisten asiakaspalveluun tulee tällä hetkellä runsaasti kysymyksiä koronatodistuksista. Varmista kuitenkin, missä tapauksissa sinun pitää olla yhteydessä suoraan terveydenhuoltoon. Myös kanta.fissä on vastauksia yleisimpiin kysymyksiin.

Tällä hetkellä pystymme vastaamaan takaisinsoittopyyntöihin samana päivänä. Sähköpostivastauksissa on muutaman päivän viive. Teemme kovasti töitä ja pyrimme vastaamaan kysymyksiin heti kun mahdollista.

Jos kysymys koskee koronatodistusta, ennen soittoa kannattaa tarkistaa koronatodistuksen usein kysytyt kysymykset. Sieltä löydät vastaukset ja lisätietoa moniin yleisimpiin ongelmiin. 

Joissakin tapauksissa tulee ensisijaisesti ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon. 

  • Jos Omakannan koronatodistuksestasi puuttuu tietoja tai sitä pitää korjata, terveydenhuollossa tehdään tarvittavat korjaukset. Kanta-palvelut ei pysty tekemään korjauksia todistuksiin. Ole tässä tapauksessa yhteydessä terveydenhuollon yksikköön, joka on antanut rokotteen tai tehnyt koronatestin. 
  • Jos koronatodistuksesi ei näy tällä hetkellä Omakannassa, odota rauhassa. Jos sinulla kuitenkin on välttämätön tarve saada todistus välittömästi matkan takia, ota yhteyttä terveydenhuollon yksikköön, joka on antanut rokotteen tai tehnyt koronatestin.

Koronatodistuksia haetaan tällä hetkellä Omakannasta runsaasti, mutta joissakin tilanteissa todistusta ei voida vielä muodostaa.

  • Todistus sairastetusta koronasta ei näy tällä hetkellä kaikilla. Kanta-palveluissa tehdään viikon 29 alussa tekninen päivitys, jonka myötä osa puuttuvista sairastamistodistuksista saadaan näkyviin eri potilastietojärjestelmistä. Selvitystyö kuitenkin jatkuu vielä yhteistyössä terveydenhuollon kanssa. 
  • Rokotuksen saaneista yli 93 prosenttia saa EU:n rokotustodistuksen sujuvasti Omakannasta. Muutamissa terveydenhuollon organisaatioissa tehdään vielä korjauksia, jotta rokotustiedot saadaan oikeassa muodossa Kantaan.

Omakannan asiakaspalvelu 

  • Puhelin: 020 634 4588. Palvelemme arkisin klo 9–16.
  • Sähköposti: asiakaspalvelu@kanta.fi

Lue lisää