Sisältöjulkaisija

Kanta.fi palkittiin parhaana terveyden ja hyvinvoinnin mobiilipalveluna SuomiAreenassa

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 11.7.2017 Kaikki tiedotteet

Parhaat suomalaiset mobiilipalvelut palkittiin SuomiAreenassa Porissa. Terveys- ja hyvinvointipalveluiden sarjan voitti kanta.fi. Tuomariston näkemyksen mukaan kansalaisten terveystietojen saaminen yhden palvelun alle on perustana uusille terveydenhuollon palvelukonsepteille ja tukee niiden kehittymistä. Mobiililaitteisiin hyvin skaalautuvassa muodossa kanta.fi tehostaa myös asiointia.

Valtakunnalliset Kanta-palvelut muodostavat ainutlaatuisen kokonaisuuden, joka mahdollistaa potilaan tietojen näkymisen terveydenhuollon eri hoitoyksiköissä sujuvasti ja turvallisesti läpi koko hoitoketjun.

Kelan Kanta-palvelujen yksikön johtaja Marina Lindgrenin mukaan Kanta on tuonut terveydenhuollon lähemmäksi kansalaista antamalla mahdollisuuden seurata omia hoitotietoja. Omakanta-palvelusta näkee omat resepti- ja potilaskertomustietonsa ja voi valvoa tietojensa käyttöä. Palvelussa voi tehdä hoito- ja elinluovutustahdon ja uusia reseptin.

Kanta.fi tarjoaa pääsyn omiin tietoihin missä päin maailmaa tahansa myös mobiililaitteilla. Kanta.fi-sivustoa on helppo käyttää esimerkiksi älypuhelimella tai tabletilla, eikä asiakas tarvitse erillistä mobiilisovellusta, Lindgren kertoo.

Valtakunnallisessa kilpailussa oli kahdeksan sarjaa ja se toteutettiin yhteistyössä Digital Forum Finland ry:n, Ohjelmistoyrittäjät ry:n ja useiden elinkeinoelämän toimijoiden kesken. Kilpailun tuomariston puheenjohtajana toimi liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.   

Kanta-palvelujen käyttö laajenee edelleen

Kanta-palveluja hyödyntää koko julkinen terveydenhuolto, apteekit ja useat yksityisen terveydenhuollon toimijat. Yksityisten liittyjien määrä kasvaa edelleen. Myös tietosisältöjä laajennetaan. Tällä hetkellä hammashoidon tietojen lisääminen palveluun on käynnissä ja jatkossa myös sosiaalihuollon asiakastiedot tulevat osaksi Kantaa. Terveyttään seuraava kansalainen voi tulevaisuudessa tallentaa myös itse omia hyvinvointitietojaan Omakantaan.

Kanta-palvelut mahdollistavat tiedon liikkuvuuden tulevien sote-toimijoiden kesken, ja tulevaisuudessa Omakanta-palvelun kautta kansalainen voinee myös valita tarvitsemansa sote-palveluntuottajan.

Mobiilikäyttö kasvaa voimakkaasti

Vuonna 2016 kanta.fi-sivustolla käytiin 10,4 miljoonaa kertaa. Tänä vuonna vierailuja on ollut jo 7,1 miljoonaa. Mobiilikäytön osuus kaikista kanta.fi-käynneistä oli viime vuonna 30,4 % ja tänä vuonna 35,2 %. Omakanta-palvelua on käyttänyt jo yli 2,1 miljoonaa suomalaista.

Kanta-verkkopalveluja kehitetään asiakkaita kuunnellen. Ensi vuoden aikana kanta.fi-sivusto uudistuu ja Omakanta-palvelua kehitetään entistä paremmin mobiilikäyttäjiä palvelevaksi. Kehittämistyössä on alusta asti mukana käyttäjiä ja suunnittelussa huomioidaan eri käyttäjäryhmät käytettävyyden ja saavutettavuuden osalta.

Lisätietoja

Paras mobiilipalvelu 2017