Kanta-informointi annetaan sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaille, jotta he saavat tietoa Kanta-palveluista, tietojensa käsittelystä ja oikeuksistaan vaikuttaa tietojensa luovuttamiseen.
Mihin Kanta-informointi vaikuttaa?
Kun asiakas on saanut informoinnin, hän voi
- antaa tai päivittää luovutuslupia
- asettaa luovutuskieltoja.
Lisäksi asiakkaan potilastiedot ovat käytettävissä koko Uudenmaan julkisessa terveydenhuollossa, kun asiakas on saanut Kanta-informoinnin version 1.1 tai 2.0.
Asiakkaan tiedot pitää tallentaa Kanta-palveluihin, vaikka hän ei olisi saanut uusinta Kanta-informointia.
Ammattilaisen täytyy antaa informointi asiakkaalle, jos tämä ei ole kuitannut sitä OmaKannassa
Jos asiakkaasi ei ole saanut uusinta Kanta-informointia OmaKannassa, anna se hänelle asioinnin yhteydessä.
Käyttämäsi tietojärjestelmä tunnistaa ja ohjaa sinua asiakkaan informoinnissa. Kun olet antanut informoinnin asiakkaallesi, kirjaa se tietojärjestelmään, jotta tieto tallentuu Kantaan.
Miten kerron asiakkaalle Kanta-informoinnista?
Voit antaa Kanta-informoinnin asiakkaallesi
- suullisesti
- kirjallisesti
- sähköisen asiointipalvelun välityksellä.
Työnantajasi täytyy laatia ohjeet Kanta-informoinnin antamiseen. Informoinnin antamisessa voit hyödyntää Asiakastietojen käyttö sosiaali- ja terveydenhuollossa -infolehtistä (pdf)(avautuu uuteen ikkunaan).
Lyhyellä videolla kerromme, mitä sinun tarvitsee kertoa asiakkaallesi informoinnin yhteydessä.
Asiakas voi kuitata Kanta-informoinnin itse OmaKannassa
Jos asiakas ei ole vielä saanut uusinta Kanta-informointia, se avautuu ilmoituksena OmaKannassa heti kirjautumisen jälkeen. Kanta-informoinnin voi kuitata OmaKannassa myös toisen henkilön puolesta asioidessaan.
Sosiaalihuollossa ei vielä anneta Kanta-informointeja
Sosiaalihuollossa Kanta-informointi täytyy antaa sitten, kun käytössäsi on sellainen asiakastietojärjestelmä, jolla voit hakea muiden sosiaalihuollon palvelunantajien asiakastietoja Kannasta.
Usein kysyttyä tietojen luovuttamisesta ja Kanta-informoinnista
Kanta-informointi annetaan asiakkaalle uudelleen, kun sen sisältöä päivitetään. Esimerkiksi merkittävät lakimuutokset voivat vaikuttaa informoinnin sisältöön. Uusi informointi täytyy antaa asiakkaalle, vaikka hän olisi jo aiemmin kuitannut edellisen informoinnin.
Taulukossa on Kanta-informoinnin versiot, jotka asiakas on voinut kuitata OmaKannassa tai sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Uusimmassa Kanta-informoinnissa kerrotaan
- mitä Kanta-palvelut ovat
- miten tietoja voidaan käyttää ja luovuttaa sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä apteekeissa
- luovutuslupaa voi jatkossa hyödyntää sekä Kantaan tallennettujen että muiden tietojen luovuttamiseen
- miten asiakas voi vaikuttaa tietojensa luovuttamiseen
- Uudenmaan alueen julkisen terveydenhuollon väliaikaisesta tiedonsaantioikeudesta.
Versio | Julkaisupäivämäärä | Status | Muutokset edelliseen versioon |
---|---|---|---|
Kanta-informointi 2.0 (pdf)(avautuu uuteen ikkunaan) | 30.11.2023 | Voimassa 30.11.2023 alkaen. | Mahdollisuus hyödyntää luovutuslupia myös muuten kuin Kanta-palvelujen kautta tietoja luovutettaessa. |
Kanta-informointi 1.1 (pdf)(avautuu uuteen ikkunaan) | 22.11.2022 | Ei voimassa 29.11.2023 alkaen. | Hyvinvointialueiden aloitus ja Uudenmaan maakunnan väliaikainen tiedonsaantioikeus. |
Kanta-informointi 1.0 (pdf)(avautuu uuteen ikkunaan) | 1.11.2021 | Ei voimassa 21.11.2022 alkaen. | Kanta-informoinnin ensimmäinen versio. |