I denna dataskyddsbeskrivning beskrivs hur FPA som personuppgiftsansvarig behandlar information om dem som använder webbplatsen kanta.fi.
Personuppgiftsansvarig
Folkpensionsanstalten
Nordenskiöldsgatan 12, 00250 Helsingfors
Postadress PB 450, 00056
Telefon 020 634 11
Kontaktperson i registerärenden
Kanta-tjänsternas kundtjänst asiakaspalvelu@kanta.fi.
Du kan skicka en förfrågan per e-post till Kanta-tjänsternas dataskyddsansvarig tietosuoja@kanta.fi.
Vilka uppgifter samlas in?
Nödvändiga kakor
På webbplatsen kanta.fi används enbart sådana kakor som är nödvändiga för att sidan ska fungera. Kakor möjliggör t.ex. det att man loggar in på en webbplats och hålls inloggad under hela den tid som man vistas på webbplatsen.
På en del av sidorna på webbplatsen kanta.fi finns en chattbot som hjälper användarna att bättre hitta den information de behöver om Kanta-tjänsterna. Diskussionerna med chattbotten förs anonymt och ingen information lagras om användaren. Chattbotten använder bara nödvändiga kakor, så användaren blir inte ombedd att ge sitt samtycke till att kakor används.
Besökarstatistik
Vi samlar in besökarstatistik om användarna av webbplatsen kanta.fi. Det går inte att identifiera dig utifrån de uppgifter som samlas in. Du kan godkänna eller neka insamling av besöksspårningsinformation.
Vid statistikföringen använder vi oss av analysverktyget Matomo. Matomo lagrar inte kakor eller några andra uppgifter på din enhet, till exempel din telefon. Analysverktyget Matomo används inte i e-tjänster, till exempel i MittKanta. Uppgifterna från besökaruppföljningen kopplas inte heller samman med inloggningsuppgifterna till Kanta Extranätet.
Mer information om kakor, besökarstatistik och lagringstider finns på sidan Kakor och besökarstatistik.
Uppgifter på sociala medier
Kanta-tjänsterna har också konton på Facebook, Instagram, LinkedIn och Youtube. I fråga om besökaruppgifter är de sociala medierna och FPA gemensamt personuppgiftsansvariga.
Du hittar mer information om behandlingen av personuppgifter i de olika sociala mediernas dataskyddsbeskrivningar.
Uppgifter på blanketter
På webbplatsen Kanta.fi finns blanketter som kan kräva att du uppger personuppgifter när du fyller i dem. Nedan specificeras syftet med respektive blankett och hur de inskickade svaren lagras.
Kontaktblankett
Med kontaktblanketten kan privatpersoner ge respons eller ställa frågor om Kanta-tjänsterna. De uppgifter som uppges i blanketten behandlas i Kanta-tjänsternas kundservice. De förmedlas inte till hälso- och sjukvården och kundservicen behandlar inte frågor som rör individuell vård. Namn- och adressuppgifter som uppgetts i kontaktblanketten används när vi svarar på kundens frågor eller respons.
Uppgifternas användningsändamål är av engångskaraktär och uppgifterna används inte för andra ändamål. Om en kontakt leder till en åtgärdsbegäran förvaras de lagrade uppgifterna i högst 6 år. Förvaringen av uppgifterna grundar sig på behovet av att utreda störningar och säkerställa ändringar som föranletts av störningarna samt på ändrings- och störningsbokföringen i enlighet med FPA:s informationsstyrningsplan.
Blankett för respons eller begäran om tillgänglighet
Med blanketten för respons eller begäran om tillgänglighet kan man ge respons på tillgängligheten för webbplatsen kanta.fi eller lämna en begäran om tillgänglighet. Uppgifterna i blanketten behandlas av IT-kundsupporten. Namn- och adressuppgifter som uppgetts i blanketten används när vi svarar på kundens frågor eller respons.
Uppgifternas användningsändamål är av engångskaraktär och uppgifterna används inte för andra ändamål. Om en kontakt leder till en ändringsbegäran förvaras de lagrade uppgifterna i högst 6 år. Förvaringstiden grundar sig på behovet av att verifiera ändringar och bokföra dem i enlighet med Folkpensionsanstaltens informationsstyrningsplan.
Blanketten Beställ broschyrer
FPA beställer broschyrer och blanketter för sina samarbetspartner genom sin avtalsleverantörs nätbutik. I samband med beställningarna överförs adressuppgifter till leverantören, och således bildas det ett adressregister hos leverantören.
Läs mer Dataskyddsbeskrivning för leverantören av FPA:s broschyrers och blanketters adressregister.
Rätt att få tillgång till de uppgifter som sparats
Enligt artikel 15 i EU:s allmänna dataskyddsförordning (2016/679) har den registrerade rätt att ta del av sina egna uppgifter i kundregistret.
En företrädare för kundorganisationen har rätt att kontrollera uppgifter om sig själv som lagrats i kundregistret. En fritt formulerad och specificerad begäran riktas via epost till adressen kirjaamo@kela.fi.
Rätt att begära rättelse av felaktiga uppgifter
Enligt artikel 16 i EU:s allmänna dataskyddsförordning (2016/679) har den registrerade rätt att få felaktiga personuppgifter som rör honom eller henne rättade.
En kund som använder Kanta-tjänsterna kan själv rätta sina kontaktuppgifter som hänför sig till kundrelationen i tjänsten Kanta Extranätet.
Rätt att klaga hos tillsynsmyndigheten
Om kunden anser att behandlingen av personuppgifter som gäller hen strider mot tillämplig dataskyddsreglering, har hen rätt att lämna in klagomål till den behöriga tillsynsmyndigheten i enlighet med artikel 77 i dataskyddsförordningen och 21 § i dataskyddslagen. I Finland är tillsynsmyndigheten dataombudsmannen.
Övriga rättigheter i anslutning till behandling av personuppgifter
Kanta-tjänsternas kundregister är en tjänst som FPA genomför och underhåller. FPA:s verksamhet baserar sig på nationell lagstiftning. På uppgifter som finns i Kanta-kundregistret tillämpas därför inte den registrerades rätt att få uppgifter raderade med stöd av artikel 17 i EU:s allmänna dataskyddsförordning och inte heller den registrerades rätt att överföra uppgifter till ett annat system med stöd av artikel 20 i samma förordning. Kunduppgifter som finns lagrade i kundregistret förstörs efter förvaringstidens utgång.