Applikationens tillgänglighet har bedömts av FPA. Utlåtandet uppdaterades 2.12.2025.
Hur tillgänglig är applikationen?
Tjänsten uppfyller delvis tillgänglighetskraven.
Innehåll som inte är tillgängligt
Användarna kan fortfarande stöta på vissa tillgänglighetsproblem i applikationen. Nedan följer en lista över de problem som vi känner till. Om du upptäcker ett problem i applikationen som inte finns på listan, vänligen meddela oss om det.
Innehåll eller funktioner som ännu inte är helt tillgängliga:
- Vissa ikoner och länkar i applikationen saknar textalternativ eller kan vara otydliga för användaren (WCAG 1.1.1, WCAG 2.4.4, WCAG 3.2.4)
- I vissa situationer är kontrasten mellan text och bakgrund svag (WCAG 1.4.3)
- Samma bildobjekt eller ikon kan ha olika textalternativ på olika ställen (WCAG 1.1.1, WCAG 2.4.4, WCAG 3.2.4)
- Problem i applikationens inställningar för textläsningsordning vid uppläsning med skärmläsare (WCAG 1.3.2)
- Vissa funktioner i applikationen har problem med att ändra storleken på text. Till exempel döljs knappen ”Anvisning för att skapa nyckeltal” delvis när texten förstoras (WCAG 1.4.4)
- I vissa Android-versioner av applikationen täcker enhetens virtuella tangentbord det redigerbara textfältet (WCAG 1.4.10)
- Alla funktioner i applikationen fungerar inte med tangentbord, till exempel kan man inte ta sig till språkmenyn med tangentbord (WCAG 2.1.1, WCAG 2.1.2 och WCAG 4.1.2)
- Vid begäran om förnyelse av recept döljs en del av det innehåll som nåtts med tangentbordet under balken Vald när man bläddrar nedåt i listan (WCAG 2.4.11)
- En del av applikationens element presenteras inte i logisk ordning med skärmläsare (WCAG 2.4.3)
- Skärmläsaren läser inte automatiskt vissa meddelanden eller knappar i applikationen (WCAG 2.4.3, WCAG 4.1.2 och WCAG 4.1.3)
- Om det tar lång tid att ladda applikationens vy berättar skärmläsaren inte för användaren att sidan laddas (WCAG 4.1.3)
- Applikationen har vissa knappar som saknar beskrivande förklaring (WCAG 2.4.6)
- På vissa ställen är kontrasten i applikationens tangentbordsmarkör för svag, t.ex. syns den synliga fokusmarkeringen inte ordentligt med ett mörkt och/eller ljust tema (WCAG 2.4.7)
- Applikationen kan innehålla enskilda ikoner med textalternativ på engelska (WCAG 4.1.2)
- Alla komponenter i applikationen kan inte användas smidigt med hjälpmedel; till exempel är inte alla dragspelsrubriker programmässigt markerade som rubriker (WCAG 1.3.1, WCAG 4.1.2).
- I vissa situationer är innehållet i felmeddelandena bristfälligt eller saknas helt (WCAG 3.3.1)
Vi strävar efter att rätta till ovan nämnda brister senast den 30.06.2026.
Tillgänglighetskraven gäller inte vissa innehåll
Kravet i lagen omfattar inte innehåll i applikationen som producerats av en utomstående aktör och som tjänsteleverantören inte finansierar, utvecklar eller övervakar. Sådana uppgifter i applikationen MittKanta är bland annat den webbplats som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) tillhandahåller och som styr till Suomi.fi-identifikation.
Ge respons på tillgängligheten
Upptäckte du en brist i tillgängligheten i vår tjänst? Berätta om det för oss så att vi kan göra vårt bästa för att åtgärda bristen.
Ge respons på tillgängligheten med responsblanketten.
Tillgänglighetsresponsen tas emot av FPA:s tekniska stöd.
Tillsyn över tillgängligheten
Om du upptäcker tillgänglighetsproblem på webbplatsen ska du först ge respons till oss. Vi svarar inom 2 veckor.
Om du inte är nöjd med svaret eller om du inte fått något svar inom 2 veckor kan du göra en anmälan till regionförvaltningsverket i Södra Finland. På regionförvaltningsverkets webbplats finns detaljerade anvisningar för hur du kan göra en anmälan och hur ärendet handläggs.
Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter
Transport- och kommunikationsverket Traficom Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
- Traficom (saavutettavuusvaatimukset.fi/sv)(öppnas i ett nytt fönster)
- e-post: saavutettavuus@traficom.fi
- telefonnummer, växel: 029 534 5000.
Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra tillgängligheten
Vi uppdaterar detta utlåtande i takt med att vi rättar till bristerna.
- Vi har förbundit oss att förbättra webbtjänsternas tillgänglighet. Vi säkerställer tillgängligheten bland annat genom följande åtgärder:
- Vi beaktar tillgänglighetskraven när vi utvecklar tjänsterna.
- Vi satsar på språkförståelse.
- Vi beaktar tillgänglighetskraven redan när vi gör upphandlingar.
- Vi erbjuder våra anställda tillgänglighetsutbildning.