Tillgänglighetsutlåtande för betaversionen av tjänsten MittKanta

Tillgänglighetsutlåtande för betaversionen av tjänsten MittKanta

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller betaversionen av den nya webbtjänsten MittKanta. Man kan övergå till betaversionen från den gamla webbtjänsten MittKanta, där man loggar in på www.kanta.fi. Utlåtandet har upprättats den 4 december 2023 enligt den situation som rådde då. FPA ansvarar för webbtjänsten.

Reformen av webbtjänsten framskrider i etapper. Den gamla versionen finns kvar vid sidan av den nya, och kan användas tills det finns tillräckligt med funktioner i den nya tjänsten. Övergången till det nya MittKanta slutförs under 2024.

Webbtjänstens tillgänglighet har bedömts på FPA.

Hur tillgänglig är webbtjänsten?

Tjänsten uppfyller delvis tillgänglighetskraven. (WCAG-riktlinjerna 2.1 nivåerna A och AA)

Innehåll som inte är tillgängligt

Användarna kan fortfarande stöta på vissa tillgänglighetsproblem på webbplatsen. Nedan följer en förteckning över problem som vi känner till. Om du upptäcker ett problem på webbplatsen som inte finns med i förteckningen ber vi dig meddela oss om saken.

Innehåll eller funktioner som ännu inte är helt tillgängliga:

  • Läsnings- och navigeringsordningen går inte framåt logiskt på alla sidor. (WCAG 2.4.3.)
  • Alla element som fyller samma funktion presenteras inte på ett enhetligt sätt på olika sidor i webbtjänsten. (WCAG 3.2.4.)
  • Alla aviseringar läses inte upp för den som använder skärmläsare. (WCAG 4.1.3.)

Vi åtgärdar de här bristerna innan det nya gränssnittet ersätter den gamla webbtjänsten helt och hållet.

Tillgänglighetskraven gäller inte vissa innehåll 

De lagstadgade kraven omfattar inte innehåll som producerats av en utomstående aktör i webbtjänsten och som inte finansieras, utvecklas eller övervakas av tjänstetillhandahållaren. Exempel på sådan information i MittKanta är patientuppgifter och uppgifter om välbefinnande.

Ge respons på tillgängligheten

Har du upptäckt en tillgänglighetsbrist i vår tjänst? Meddela oss om saken så att vi kan göra vårt bästa för att avhjälpa bristen.

Ge respons på tillgängligheten på en elektronisk blankett.

Tillgänglighetsresponsen tas emot av FPA:s tekniska support. 

Övervakning av tillgängligheten

Om du upptäcker tillgänglighetsproblem på webbplatsen ska du först ge respons till oss. Vi svarar inom 2 veckor.

Om du inte är nöjd med svaret eller inte får svar inom 2 veckor kan du göra en anmälan till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På regionförvaltningsverkets webbplats finns detaljerade anvisningar om hur du kan göra anmälan och hur saken behandlas.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn

Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra tillgängligheten

Vi uppdaterar det här utlåtandet vart efter som vi avhjälper bristerna. Vi har förbundit oss att förbättra webbtjänsternas tillgänglighet. Vi säkerställer tillgängligheten genom bland annat följande åtgärder:

  • Vi beaktar tillgänglighetskraven när vi utvecklar tjänsterna.
  • Vi satsar på att språket ska vara lättfattligt.
  • Vi beaktar tillgänglighetskraven redan när vi gör upphandlingar.
  • Vi tillhandahåller tillgänglighetsutbildning för vår personal.

Läs mer

Sidan har uppdaterats 4.3.2024