Tjänstens tillgänglighet har bedömts på FPA. Utlåtandet har uppdaterats 13.12.2024.
Hur tillgänglig är webbtjänsten?
Tjänsten uppfyller till stor del tillgänglighetskraven. (WCAG-riktlinjerna 2.1 nivåerna A och AA)
Innehåll som inte är tillgängligt
Användarna kan fortfarande stöta på vissa tillgänglighetsproblem i tjänsten. Nedan följer en förteckning över problem som vi känner till. Om du upptäcker ett problem på webbplatsen som inte finns med i förteckningen ber vi dig meddela oss om saken.
- Allt innehåll fungerar inte responsivt på olika enheter. (WCAG 1.4.10)
- Språkangivelserna är bristfälliga. (WCAG 3.1.2)
- Skärmläsningsprogrammet får inte alltid meddelande om gränssnittskomponenternas status. (WCAG 4.1.2)
- Navigeringsordningen för menyknappens element är inte helt logisk på en liten enhet. (WCAG 2.4.3)
- Alla ikoner har inte textmotsvarigheter. (WCAG 1.1.1)
- Riktlinjerna för semantisk kodning uppfylls inte. (WCAG 1.3.1)
Vår strävan är att ovan uppräknade brister ska vara avhjälpta senast 31.12.2025.
Tillgänglighetskraven gäller inte vissa innehåll
Nedan följer en förteckning över sådant innehåll på vår webbplats som inte omfattas av tillgänglighetslagstiftningen.
På vår webbplats finns
- filer som offentliggjorts före 23.9.2018.
- Tillgänglighetskraven gäller inte filer som offentliggjorts före 23.9.2018 och inte handlar om kundens rättigheter och skyldigheter.
- länkar till externa webbplatser vars tillgänglighet inte har bedömts på FPA.
Alternativa sätt att sköta ärenden
Om du inte kan sköta ditt ärende på webben kan du ringa IT-kundsupporten eller sköta ditt ärende via e-post kanta@kanta.fi.
Ge respons på tillgängligheten
Har du upptäckt en tillgänglighetsbrist i vår tjänst? Meddela oss om saken så att vi kan göra vårt bästa för att avhjälpa bristen.
Ge respons på tillgängligheten på en elektronisk blankett.
Tillgänglighetsresponsen tas emot av FPA:s tekniska support.
Övervakning av tillgängligheten
Om du upptäcker tillgänglighetsproblem på webbplatsen ska du först ge respons till oss. Vi svarar inom 2 veckor.
Om du inte är nöjd med svaret eller inte får svar inom 2 veckor kan du göra en anmälan till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På regionförvaltningsverkets webbplats finns detaljerade anvisningar om hur du kan göra anmälan och hur saken behandlas.
Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
- webbplatsen tillganglighetskrav.fi
- e-post: saavutettavuus(at)avi.fi
- telefonnummer (växel): 0295 016 000.
Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra tillgängligheten
Vi uppdaterar det här utlåtandet vart efter som vi avhjälper bristerna.
Vi har förbundit oss att förbättra webbtjänsternas tillgänglighet. Vi säkerställer tillgängligheten genom bland annat följande åtgärder:
• Vi beaktar tillgänglighetskraven när vi utvecklar tjänsterna.
• Vi satsar på att språket ska vara lättfattligt.
• Vi beaktar tillgänglighetskraven redan när vi gör upphandlingar.
• Vi tillhandahåller tillgänglighetsutbildning för vår personal.